Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Sunday, October 28, 2007

Tryffeldoftande linsris

Jag vet egentligen inte om ni är så intresserade av dagens rätt. Den tillkom efter en frys-, skafferi- och kylskåpsrensning och blev en ovanligt lyckad lunchfusion av sånt jag hade hemma. Ni vet hur det kan vara, lika ofta blir det rysligt misslyckat. Till detta linsris med grönkål, tryffelolja och knapriga chilistekta pinjenötter hade jag tänkt mej en morotsstinn yoghurtsås med ingefära, men den passade inte alls till. Den får vi äta i kväll, till fisken.

Tryffeldoftande linsris, 3-4 port

2 dl basmatiris
1 dl små linser
1 msk olja
2 gula lökar, finhackade
2 vitlöksklyftor, finhackade
150 g grönkål (fryst och tinad)
5 dl hönsbuljong
nymald svartpeppar, ev lite salt
några droppar tryffelolja
ett par matskedar chilipinjenötter (pinjenötter stekta i olja, överströdda med chilipulver - ej för starkt)

Blötlägg ris och linser i cirka 3 timmar i kallt vatten. Skölj noga.

Värm upp oljan, stek lök, vitlök och grönkål. Tillsätt ris och linser, fräs lite till. Häll på buljongen och låt alltsammans koka 20 minuter. Smaka av med peppar och eventuellt salt. Droppa över tryffelolja, strössla över chilipinjenötter.

Jag hade tänkt mej att riset skulle bli luftigt eftersom det var blötlagt så länge. Men kanske var koktiden för lång och det var därför som det blev klibbigt? Eller vad säger ni, risexperter? Hur gör man?

2 Comments:

Blogger görel said...

Jag är ingen risexpert, men såvitt jag har förstått sköljer man riset för att tvätta bort stärkelsen. Om man bara blötlägger ligger riset och simmar i stärkelsen, för att bli av med den måste man nog skölja med rent vatten flera gånger - är det inte så de gör i Iran?

7:52 AM  
Blogger Viktoria said...

Jag tror du har helt rätt; en kompis sa nåt liknande idag.

8:41 AM  

Post a Comment

<< Home