Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Friday, July 06, 2007

Mitt italienska arv

I början av året fick jag ärva flera italienska kokböcker från min makes moster som gick bort. En del är på italienska, ett språk jag inte behärskar, men som mostern talade och läste. Jag kan gissa mej fram. Och delvis tack vare Ilvas underbara italienska utflykt så tycker jag att jag nu kan gissa rätt bra (Ilva skriver alltid receptnamnet på italienska och jag försöker komma ihåg). Jag hade tänkt att jag skulle laga lite mer italienskt.

Igår var vi hemma hos en ex-arbetskamrat i Helsingborg. Hon lagar alltid jäkligt gott. Hon hade testat några italienska rätter som hon inte lagat förut och det blev fantastiskt gott, alltihop. "Med dej vågar jag misslyckas, till andra bjuder jag rätter som jag lagat förut. Ta det som en komplimang." Jo, jag förstår hur hon menar, tror jag. Jag är nyfiken och tycker om det mesta som är väl lagat. Man kan tolka det annorlunda också...

Det fanns alldeles nybakat bröd - Leilas tortano (bröd med mozzarella, oliver och parmaskinka), ricottafyllda körsbärstomater, fina färskpotatisar, honungsstekt fläskfilé, bönsallad och en spännande sallad med nykokta musslor i. Och efterrätten var fullständigt ljuvlig, recept och bild kommer senare.

1 Comments:

Blogger Ilva said...

Det skall bli kul att se vad du gòr, det finns så himla mycket maträtter att jag aldrig tröttnar!Jättekul med din mosters italienska kokböcker, vadheter de, de kanske är kända!

6:46 AM  

Post a Comment

<< Home