Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Friday, April 06, 2007

Lammstek i tomatsky

Min mans lamm är väl värt några ord. Det var nästan det godaste jag har ätit. Som vanligt vet han inte riktigt hur han gjort, men ungefär såhär:

Bryn en liten benfri lammstek runt om i smör. Använd en ugnssäker stekgryta. Salta, peppra, rosmarinera. Blanda en sås i en bunke bredvid: en halv burk tomatkross, 2 msk balsamvinäger, åtminstone 3 dl rött vin, lite spiskummin, 8-10 finhackade sardeller, en knivsudd chilipasta. Salta och peppra igen om du tror att det behövs mer. Rör runt och häll över steken. Sätt steken i ugnen, 140 grader, och låt stå tills köttets innertemperatur är 68 grader (= ljust rosa).

Det som gjorde såsen, eller snarare skyn, så god var den perfekta kryddningen och att den inte var slät. Tomatbitar i en syrlig tunn sky - mums.

4 Comments:

Blogger Jessica said...

Jag har bakat efter kokbok idag. Nu ska jag experimentera, särskilt med toppingen. Och då blir det sådär, man har ingen aning om hur man ska återskapa det, men det kan å andra sidan vara en av fördelarna med sådan matlagning. Trevligt pysslande.
Min regel är att laga efter recept minst en gång. Sedan släpper jag lös experimentjävulen i mig.
Sen så blir det som när en av mina vänner gjorde för flera år sedan och som då drev mig från vettet. Hon ryckte på axlarna och var så där, jamen experimentera du.
Och nu när jag får frågan hur gjorde du så gör jag samma sak. Um, ja, såhär ungefär. Hur mycket tar man? Tja, tills det känns och ser bra ut.
Och när är det?
Det ser man.

Man kanske inte är så mycket till hjälp. Annat än att man kanske får folk att börja våga experimentera lite själva?

1:56 PM  
Blogger extranyckel said...

Jag älskar din blogg och tycker det är så synd att du inte uppdaterar oftare! Givetvis är man förstående eftersom du har barn och man :)
Keep up the good work!
Du är en stor inspirationskälla!

1:45 PM  
Blogger Andreas said...

Hej! Jag vill länka till rubrikerna i din blogg från http://matforum.nu, men tyvärr hittar jag inget annat sätt att kontakta dig än detta. Vore tacksam om du kunde skicka mig ett mail på andreas@matforum.nu så vi får kontakt. (Plocka gärna bort denna kommentar då du sett den så att min adress inte ligger ute på nätet, blir så mycket skräppost då.) Vänliga hälsningar Andreas

9:00 AM  
Blogger c said...

This comment has been removed by the author.

1:12 PM  

Post a Comment

<< Home