Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Thursday, June 15, 2006

Mitt opålitliga jag


Idag åt jag de första svenska jordgubbarna. De var små, mörkröda, starkt jordgubbsdoftande och smakade lika gott som de såg ut. Jag satt på balkongen, läste en deckare och åt en hel liter. Jag är mer förtjust i att äta än nånsin. Igår städade jag lite på skrivbordet på jobbet och kastade en broschyr om Modifast (en pulverdiet) som hamnat under allt annat. Först bläddrade jag genom den och hittade ett recept med palsternacka och svamp, som jag rev ut. Trots att det var en "höstwok" kunde jag inte sluta tänka på den. Jag var bara sugen på något med palsternacka, inget annat skulle duga. Jag gjorde om receptet lite grand och rätten blev precis så god som jag hade hoppats. Hela kvällen kände jag mej rent av lycklig när jag tänkte på hur god mat jag ätit.

Palsternacka med skinka och svamp, 2-4 port

4 palsternackor
smör- & rapsolja
150 g kraftigt rökt skinka, typ basturökt
200 g skogschampinjoner
1 äpple
1 knipplök
1 vitlöksklyfta
0,5 tsk salt
några drag med svartpepparkvarnen
nån nypa gott chilipulver
grovhackad persilja
naturell keso, smaksatt med t ex salt, peppar, lök och timjan

Skala och skär palsternackan i tunna stavar. Stek dem några minuter tills de mjuknar och får lite färg. Lägg dem åt sidan. Strimla skinkan, dela svampen i bitar, tärna äpplet och finhacka de båda löksorterna. Fräs sedan alltsammans och blanda ner palsternackan efter ett tag. Smaksätt med salt, peppar och eventuellt lite chili. Strö över persilja och servera med en rejäl klick keso.

Och nu till det allra mest mystiska - det borde jag kanske inte ens nämna. Idag kan jag inte tänka mej nåt läskigare än stekt palsternacka. Så är det att vara gravid. Man kan inte lite på sej själv, allra minst sitt eget smaksinne.

1 Comments:

Blogger Ilva said...

NU har jag fattat att du ar gravid! Grattis!! Vad roligt, jag blir ju nastan sugen sjalv, det ar sa roligt att foda barn!!

11:32 PM  

Post a Comment

<< Home