Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Sunday, June 11, 2006

Djurungar och kvinnolår

Jag har varit på två djurparker den senaste veckan och min son har klappat både en kungspyton (Köpenhamns zoo) och små lamm (idag på Skånes djurpark). Sådant kan man glädjas åt. Jag har lagat en del mat, men det mesta har gått för snabbt för att bli riktigt gott och komma med här. Kinnas "turkiska kvinnolår" platsar dock definitivt (se 17/1-06). Dessa lammkebab med tehina blir dessutom väldigt lyckade att grilla.

Turkiska kvinnolår, 8 port

1 kg lammfärs
1 dl tehina (sesampasta)
1 msk kanel
5 vitlöksklyftor
1 dl tomatpuré
2 krm cayennepeppar
salt

Mixa allt till en slät smet. Rulla avlånga korvar som är cirka 5 cm långa. Stek i smör på mellanvärme (eller grilla!).

Om jag ska vara ärlig så finns min koncentration nån annanstans. Jag är gravid (så tidigt gravid så att man egentligen inte brukar berätta än). På kvällarna är jag mycket trött. Jag är gråtmild emellanåt, trots att jag är lycklig. Och jag äter som en häst (kanske för att jag har slutat snusa). Annars är det mesta som vanligt. Snart har jag semester och då ska jag ta det mycket lugnt.

5 Comments:

Blogger Karin said...

Vill bara säga grattis!

11:26 AM  
Blogger Kinna Jonsson said...

Tack för cred. =)

2:43 AM  
Blogger Kinna Jonsson said...

Grattis, hade ju inte läst till slutet av ditt inlägg. =D

2:44 AM  
Blogger Viktoria said...

Tacktack!

7:00 AM  
Blogger Helena said...

Så spännande! Grattis!

9:29 AM  

Post a Comment

<< Home