Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Monday, May 08, 2006

Med känsla för väder

Jag använder sällan grädde när jag lagar mat. I ärlighetens namn tycker jag inte speciellt mycket om de lätta alternativen och därför ser jag det som en större utmaning att laga utan. Häromdagen blev jag sugen på indisk mat. Så mitt i det svenska sommarvädret stod jag inomhus och passade ett långkok... Grannarna grillade lamm och haloumi och vi åt köttgryta och potatis.

Det här är en ganska mild gryta. Man måste ha en god chutney till. Jag har en tamarindchutney som passade perfekt. Och när nypotatisen kommer ska jag koka dem i gurkmeja och sen kanske steka dem i senapsfrön eller krossade korianderfrön - det borde väl bli gott?

Indisk köttgryta i grön sås, 6 port

2 msk rapsolja
2 gula lökar, hackade
2 solovitlökar, finhackade
2 tsk mald koriander
2 tsk mald spiskummin
2 tsk garam masala
1 tsk gurkmeja
1 krm chilipulver (jag har en mycket stark variant som jag fått av en indiska)
450 g zucchini (2 st), tärnade
1 aubergine, tärnad
4 curryblad
1 dl röda linser
2 msk citronsaft
1 liter vatten
1,5 tsk salt
1 krm svartpeppar
koriander till garnering

Hetta upp oljan. Stek lök och vitlök på låg värme några minuter. Rör ner koriander, spiskummin, garam masala, gurkmeja och chilipulver. Fortsätt steka ett par minuter och rör om hela tiden.

Tillsätt zucchini, aubergine, curryblad, linser, pressad citron och vatten. Koka upp och sjud sedan med locket på cirka 30 minuter. Låt svalna lite. Kör "soppan" slät i matberedare (i omgångar). Värm upp, salt och peppra.

Lägg köttbitarna i såsen när den kokar, lägg på locket och sjud i en och en halv timma. Lyft av locket och fortsätt sjuda tills såsen är tjock och köttet mört. Strö över koriander.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home