Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Monday, May 01, 2006

Ugnsbakade bönor

Jag börjar vänja mej vid min nya livsstil, att cykla till dagis efter jobbet, sedan hem och hasta ihop något vid spisen. Min man och jag är verkligen värdelösa på att planera inför veckan, handla mat för mer än en dag i taget och tänka ut rätter i förväg. Vi vill äta lagad mat på kvällen och vi tycker om god mat. (Sonen tycker också om mat. Jag blir glad och stolt när dagispersonalen säger att han äter allt. Faktiskt så tar jag det lite personligt.) Ett par av de bättre snabbrätterna (under en halvtimma) jag lagat i veckan som gått har varit jordnötsnudlar (äggnudlar, wokgrönsaker och en sås av jordnötssmör, lime, soja, chili, lite socker, salt och peppar) och en tomatsås med salvia, räkor och smulad feta.

I helgen har vi faktiskt övat oss på att planera bättre. Maken har lagat en busslast köttfärssås och jag har ugnsbakat bönor. Jag gillar att ugnsbaka bönor; arbetsinsatsen är minimal, men man måste ta sej tid. Helgpyssel. Nästa gång ska jag göra en grekisk variant med selleri, morot och örtkryddor - eller vad ska man ha i?

Amerikanska ugnsbakade bönor, 8 port

0,5 dl rapsolja
2 gula lökar, finhackade
400 g stora vita bönor, blötlagda över natten
6 vitlöksklyftor
2 msk socker
6 msk dijonsenap
2 msk starkt paprikapulver
4 msk worcestershiresås
1,2 l tomatjuice
1-2 tsk salt
0,5 tsk peppar

Sätt ugnen på 175 grader. Lägg alla ingredienser i en stor ugnsfast form. Rör om så att allt blandas. Sätt formen i ugnen i cirka två timmar, tills bönorna är mjuka och såsen tjock.

2 Comments:

Blogger Clivia said...

vad praktiskt att koka bönor i ugnen! Det ska jag testa. Den grekiska varianten låter lockande, lycka till med den! Tror du inte det vore gott att lägga på lite skivad halloumi mot slutet? Och mynta i örtkryddorna. Vita bönor och mynta är så gott ihop.

5:33 AM  
Blogger Viktoria said...

Bra myntaidé - den snor jag, tack!

3:50 AM  

Post a Comment

<< Home