Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Saturday, March 11, 2006

Sonen pyntar med bönor


Man ska väl börja med det positiva. Sonen har börjat dagisinskolningen och verkar trivas väldigt bra; han ville till exempel gå dit idag, lördag. Personalen är toppen och maten verkar utmärkt. En kocka lagar mat till de sexton barnen, fantasifullt och alla grönsaker är ekologiskt odlade. Jag är djupt imponerad.

Maken och jag skakar däremot av oro när vi ska lämna vår guldklimp och vi sover dåligt. Tänk om han kommer att gråta och känna sej ensam eller om någon är dum mot honom... Tydligen är det vi också som ska inskolas. Och just nu har vi alla en släng av någon dagisförkylning, som väl också hör till.

Jag har inte alls tänkt sluta blogga, även om det kan verka så. Blogguppehållet beror på att min dator vägrar skriva vissa bokstäver och det går inte heller att ta bort något. Därför sitter jag på jobbet nu. Håll tummen för att det bara är tangentbordet hemma det är fel på.

Sammanfattningsvis har det varit hektiskt på alla plan. I morse gick jag upp och lagade en lammgryta (inspirerad av ett recept från Sannas kokbok) och det kändes lite avslappnande. Sen gjorde jag gino med frysta jordgubbar och det funkade faktiskt.

Lammkok med plommon, 5-6 port

1,8 kg lamm med ben i bitar (bog eller rygg)
3 köttbuljongtärningar
2 liter vatten
2 gula lökar, finhackade
1 stor solovitlök, finhackad
smör- och rapsolja till lökstekningen
en slatt rött vin från igår (cirka ett glas)
1 tsk torkad timjan
1 tsk mald spiskummin
1 tsk torkad rosmarin
1 lagerblad
2 dl katrinplommon, strimlade
1 dl skållad och skalad mandel
salt, peppar

Koka upp vatten och koka köttet livligt under lock 5 minuter. Släng vattnet och diska ur grytan. Skölj av köttet. Koka upp nytt vatten (2 liter) och tillsätt buljongtärningarna. Lägg i köttet och låt puttra i en timma. Sila buljongen och spara. Bena ur köttet och skär i bitar. (Det är mycket lättare att dela köttet och ta tillvara på allt om man kokar köttet innan man tärnar, tycker jag.)

Fräs lök och vitlök i matfettet. Häll på buljong, börja med 6 dl. Tillsätt vin och kryddor. Låt koka cirka 45 minuter. Mixa mandeln (den fungerar lite som redning då) och lägg i grytan tillsammans med katrinplommon. Smaka av med salt och peppar.

2 Comments:

Blogger Alice said...

Oh, ni har skapat en matstylist! Han får gärna prya hos mig om så där 14 år.

4:33 AM  
Blogger Viktoria said...

Ja, du! Och sen igår har han svarat "kock" om man frågar vad han ska bli när han blir stor... Än så länge finns bara två rätter på menyn, pasta eller kaka.

7:32 AM  

Post a Comment

<< Home