Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Monday, January 30, 2006

Indiska fiskbullar

Efter min göteborgshelg är jag utvilad, nyklippt och har bl a en klänning med gröna svanar. Det var mysigt att återse familjen, men sonen har blivit väldigt pappig den senaste månaden och nu får jag inte ens lägga honom längre. På något sätt känns det otacksamt. Har han glömt att jag var hemma och ammade honom nästan ett helt år? Eller är detta bara en fas i hans utveckling? Jag väljer att tro på det senare alternativet, annars får jag känslan av att jag är en dålig mamma.

Bra vardagsmat kan vara svår att få till om den ska vara både god, nyttig, och lite spännande. Kvällens fiskbullar är inspirerade av ett recept från februarinumret av det engelska matmagasinet Good Food. De är gjorda på lax, men nästa gång ska jag prova nån vit fisk.

Rosa fiskbullar i indisk linssås, 4 port

2 skivor vitt bröd
450 g lax, skuren i bitar
1 äggvita
0,5 tsk salt
nymald svartpeppar
1 msk rapsolja

Linssås:
2 msk indisk currypasta (jag valde tikka masala)
1 liten gul lök, finhackad
1 msk rapsolja
500 g passerade tomater
0,5 dl röda linser

Kör brödet till smulor i matberedare och lägg dem åt sidan. Grovhacka sedan laxen i matberedaren. Tillsätt brödsmulor och äggvita och kör tills allt blir en tjock färs. Salt och peppra. Gör 12-15 bollar och ställ kallt i 30 minuter.

Sätt ugnen på 200 grader. Hetta upp oljan till fiskbullarna i en stekpanna och stek dem 1-2 minuter eller tills de får fin färg. Lägg över dem i en ugnsfast form och baka i ugnen 10-15 minuter till.

Värm oljan till såsen i en panna, tillsätt currypasta och lök och stek i cirka 5 minuter. Häll i tomater och linser och låt koka ihop 20 minuter eller längre. Fyll på med mer vatten om det behövs. Tillsätt chili, vitlök eller mer currypasta om du vill ha en hetare rätt. Rör i fiskbullarna när du smakat av.

4 Comments:

Blogger Ilva said...

Fas i utvecklingen. Du skulle vara en dalig mamma om du inte lat honom vara pappig...
det later gott!

1:20 AM  
Blogger M said...

Ah....tyckte att du såg annorlunda ut men kunde inte sätta fingret på vad du hade förändrat! Skulle ha gissat på håret, men hann inte prata med dig efter "mötet" idag då jag satt och funderade på vad du hade gjort. :)

12:03 PM  
Blogger Viktoria said...

Ja, naturligtvis ska jag tillåta sonen vara pappig och försöka njuta... Men igår bad jag faktiskt maken gå till jobbet på kvällen och sonen somnade fint hos mej. Det var gott för mammasjälvförtroendet!

Annette: Fiskreceptet är inget märkvärdigt alls, men helt ok. Jag försöker medvetet att inte använda så mycket grädde. Och klänningen kanske du får en skymt av snart!

Maria: Ja, du hörde ju historien om infallet att skaffa hockeyfrilla. Men jag ser ju ut som vanligt (nästan), inte alls lika häftig som frisören...

12:00 PM  
Blogger Ilva said...

Du har fatt en utmaning pa min blogg, do as you please!

2:14 AM  

Post a Comment

<< Home