Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Saturday, December 03, 2005

En vanlig dag på jobbet

Om någon undrar så har jag inte tänkt klart på hur bloggen ska fungera framöver. Eventuellt blir det inte så många recept för jag hinner inte hitta på så mycket längre. Det kanske mer kommer att handla om andra aspekter på mat och jag börjar med mitt jobb. (Sluta läsa nu om du inte är intresserad.)

Jag arbetar som dietist på Universitetssjukhuset i Lund och mina specialiteter är diabetes och njursjukdomar. Dagarna kan se ganska olika ut, men en ganska vanlig dag förra veckan såg ut så här:

8.15-9.15 Föreläsning för läkarkandidater om bra mat vid diabetes
Jag blev totalsågad av en av dem som inte tyckte att jag var tillräckligt insatt i Atkinsdieten. Det var roligt; det blev ganska mycket diskussion. I början av min dietistbana hade jag nog tyckt att det var oerhört pinsamt och läskigt, men nu tycker jag att det mest är spännande att bli ifrågasatt och känner inte att jag måste ha svar på allt. (Naturligtvis tar jag reda på saker som känns angelägna.)

10.00-11.00 Rond på njuravdelningen
Njurpatienterna har ofta dålig aptit och det handlar om att ge råd för att få dem att öka i vikt. Den har veckan fick jag fyra nya patienter, men hade bara tid att träffa två av dem själv (så de resterande två fick hjälpsamma kollegor ta över).

11.00-12.00 Återbesök på diabetesdagvården
Träffade en man med diabetes typ 2 som gjort en rad förändringar i mathållningen, men ändå inte fått bukt med det höga blodsockret. Han hade uteslutit allt socker, slutat gå på kalas och tyckte att livet med diabetes var skittrist. Mina råd var bl a att börja äta frukt igen, använda lite socker (i t ex sås), inte bli förskräckt över enstaka tillfällen med högt blodsocker och att öka insulindosen. Han var mycket nöjd med vårt samtal.

13.00-14.00 Avdelningsmöte
Vi pratade om kriterier för tillsättning av ny chef, och jag tänkte på annat. Det var ett viktigt, men tråkigt möte.

14.00-15.00 Nybesök på diabetesdagvården
Träffade en kvinna med diabetes typ 1 som har mycket oregelbundna matvanor. På kvällen tröstäter/hetsäter hon det som finns hemma, ofta choklad och kakor. Jag är alltid angelägen om att ge råd som patienten kan tänka sej genomföra, annars leder det bara till dåligt samvete. Och denna kvinna kände sej inte redo att ändra på kvällsätandet. Däremot föreslog hon att hon kan börja äta lunch varje dag och det tyckte jag lät som ett bra första steg. Hon skulle börja med det dagen därpå och vi ska träffas igen om två veckor.

15.00-16.30 Efterarbete
Skrev i journalen, svarade mejl, lyssnade av telefonen, förberedde morgondagens patienter.

Jag blev inte dietist för att jag var speciellt intresserad av hälsosam mat eller livsstil. Däremot var jag intresserad av mat och människor i största allmänhet. Jag jobbade i en stor delikatessdisk och hade full koll på alla korvar och ostar; det var där jag bestämde mej för att bli dietist. Som dietist försöker jag vara bestämd, men ödmjuk. Man kan aldrig tvinga någon till något eller tro att det fungerar med färdiga lösningar, men man kan klart uttrycka hälsovinster av ändrat matbeteende och uppmuntra till detta.

Nu vet ni vad jag gör när jag inte bloggar eller leker med sonen.

7 Comments:

Blogger Elin said...

Kul att läsa tycker jag! (som har ett förflutet i diabetesvården för länge sedan)

10:15 AM  
Blogger Viktoria said...

Tack Elin! Nu ska jag inte skriva mer om mitt arbete.

11:59 AM  
Blogger Kinna Jonsson said...

Hej!
spännande att läsa om ditt jobb tycker jag. Mat är bland det roligaste som finns. Att äta sunt är superviktigt, men håller med om att det inte får bli tråkigt. Är uppvuxen med kostcirkeln och husmanskost som jag tyckte var kul. =)
Lärde mig ändå en läxa då jag var med i viktväktarna - att äta mellanmål. Mitt humör är mycket jämnare och jag mår bättre med min nya vana.

7:43 AM  
Blogger Viktoria said...

Jag blev också lätt sur innan jag fattade att jag måste äta mellanmål. Mitt ex brukade säga att jag borde ha kokta baljväxter med mej jämt för att mota blodsockerfall i god tid...

9:24 AM  
Blogger Anne said...

Viktoria, superintressant!! Jätteroligt att läsa!

9:40 PM  
Blogger skrivo said...

Gillade också jobbskrivet mkt! Intressant o spännande. Varför inte mer om det?

10:11 AM  
Blogger Clivia said...

ja skriv om jobbet! Det är ju jätteintressant.

3:56 AM  

Post a Comment

<< Home