Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Friday, November 04, 2005

Back to the roots


Rotfrukter = "mer eller mindre underjordiska växtknölar som man kan äta" (en av definitionerna på rotfrukter, som ju egentligen inte är några "frukter", utan borde heta rotsaker eller rotgrönsaker, men det är ju inte lika vackert)

Det finns 700 sorters rotfrukter i världen och i tisdags, vid ett symposium på Alnarp, såg jag cirka 70 av dem, bl a sådana med poetiska namn som rapunkelklocka, haverrot, liljelök och jordmandel. Medelsvensken äter 13 gram rotfrukter per dag, vilket ur näringssynpunkt gärna kan tiodubblas...

Förutom föreläsningar om rotfrukternas kulturhistoria, hälsoeffekter och odlingen av dem bjöd rotfruktsfrälsta kockar, t ex Tomas Dreijing, på matlagningssessioner på scenen. Erwin Lauterbachs danske kollega (uppfattade aldrig hans namn trots att jag frågade honom efteråt) gjorde bl a en filodegsrulle fylld med sötpotatispuré, persilja, sardeller och grönpeppar, och i mitten svartrot (se bilden ovan), vilket jag ska härma nån dag.

Jag smakade Jan Hedhs rödbets-, pepparrots-, selleri- och morotsglassar. Och tja, ibland tycker den pragmatiska Viktoria inombords att man krånglar till det i onödan. Nu var jag tråkig. Glassarna var väl tänkta som mellanrätter eller förrätter tillsammans med något annat, och jag åt dem direkt efter en stor lunch. Jag kanske bara var mätt.

Maken har precis grillat lamm och squash på balkongen; vi låtsas att det är sommar. (Och enligt den meteorologiska bestämningen av sommar är den ju faktiskt fortfarande här; det visar ju inte minst vilken frostig periferi vi lever i!)

5 Comments:

Blogger Viktoria said...

Ja, "rotsaker" är kanske inte så dumt.

Jag har också svårt att tro på 13 gram per dag. Den siffran baseras på en undersökning gjord 1997-1998, och det känns som mängden borde vara större med tanke på wokblandningar, den vanliga moroten, minimorötter mm.

1:22 AM  
Blogger Frida said...

Lyllos er som kan grilla på balkongen. Vår bostadsrättsförening har uttryckligen skrivit i stadgarna att man inte får det. Så det är svårt att spela ovetande :-)

6:55 AM  
Blogger Viktoria said...

Vi har elgrill. Jag vet faktiskt inte om det är ok att använda den på balkongen (men ingen har klagat!). Det är väldigt trevligt i alla fall, åtminstone för oss.

11:38 AM  
Blogger Lisa said...

Åh, önskar att jag gåttt på rotfruktsseminariet!

9:09 AM  
Blogger caffejens said...

vet inte ,men tror att du skulle gilla det nya hälsokaffet, FitnessCaffè www.fitnesscaffe.se

8:11 AM  

Post a Comment

<< Home