Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Saturday, October 08, 2005

En murrig gryta


Så har äntligen vildsvinet hittat formen i mitt kök! Precis som Lisa säger ska man använda karrén, den blir inte torr lika lätt som steken. Jag har gjort en bigosliknande gryta (bigos är en polsk surkålsgryta med starka korvar i) som är härligt syrlig och precis i min smak. Enda nackdelen är att den går i brunbeige och det är lag på färgglada grönsaker till!

Min vildsvinsgryta

750 g vildsvinskarré, i tärningar
ca 1 tsk smör och 1 msk rapsolja
2 gula lökar, finhackade
minst 4 vitlöksklyftor, pressade
150 g shiitake, skivad
1 hönsbuljongtärning
2 dl rödvin
4 normalstora svartrötter, skalade och skurna i skivor
100 g katrinplommon, strimlade
1 lagerblad
7 enbär, mortlade
chili, valfri mängd och styrka
300 g surkål
1 dl matlagningsgrädde
ca 2 msk Maizenaredning
nymald svartpeppar

Fräs köttet i omgångar i fettet. Lägg åt sidan och fräs ihop lök, vitlök och svamp. Tillsätt buljongtärningen, rödvinet och vatten så att ingredienserna täcks. Låt koka upp och lägg i svartrötter, katrinplommon, lagerblad, enbär, chili och surkål. Koka under lock en timma eller mer. Häll i grädden, red med Maizena och smaka av med peppar. (Grytan smakar ännu godare efter en natt i kylen.)

0 Comments:

Post a Comment

<< Home