Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Saturday, October 08, 2005

I stället för teve

Som arbetande lagar jag inte så mycket mat, bara till helgen. Jag saknar att tänka ut nya rätter. Förra veckan bjöd en arbetskamrat mej på goda spenatrullar som jag gick hem och härmade. (Receptet finns i Allt om mat, tror jag, men jag har gjort lite på känn och lagt till salami.)

Spenatlasagnestubbar, drygt 4 port

2 pkt fryst bladspenat à 250 g
400 g färska lasagneplattor
2 pkt Kelda italiensk tomatsås à 2,5 dl
lite rapsolja
100 g stark salami, strimlad
ca 150 g getost
250 g körsbärstomater
lite lagrad ost

Låt spenaten tina. Sätt ugnen på 200 grader. Värm spenaten i olja med en förpackning tomatsås. Fördela spenatröran på lasagneplattorna, smula över salami och getost och rulla ihop som små rulltårtor. Skär i cirka 5 centimeter långa bitar som du ställer på högkant i en ugnsform. Lägg tomaterna runt om. Häll över den andra förpackningen tomatsås och toppa med ost. Gratinera i 25-30 minuter. En sallad på t ex ruccola och bönor med balsamvinägrett är gott till.

Vi stänger av teven och spelar "à la carte" på kvällarna. Man gissar vad som fattas i ett recept, svarar på matfrågor och placerar livsmedel i ordning efter näringsinnehåll. Maken har kommit en kock före mej (man går framåt på kockar) i mål varje gång. I kväll ska jag slå honom. Jag fyndade spelet för 99 spänn på Akademibokhandeln - mycket trevligare än teve!

2 Comments:

Blogger Elin said...

wow! mot Akademibokhandeln! och om om du hittar ett spel som heter Sybarit, jag säger bara köp köp köp! Det är ett TPspel på tema mat,vin och vett&etikett!

3:29 AM  
Blogger Frida said...

Jag fick spelet när jag fyllde år, men vi gjorde misstaget att försöka läsa reglerna första gången sent en natt efter visst vinintag. Det slutade med att vi la projektet på is.

12:58 PM  

Post a Comment

<< Home