Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Tuesday, July 19, 2005

En bjudrätt

När man flyttar till en ny stad vill man oftast skaffa vänner, åtminstone någon man kan ringa till och fika eller gå ut med. För ett par år sedan använde vi harissaräkor som nåt slags lockbete. Vi bjöd på hyfsat stora middagar i den nya staden för människor som vi knappt kände men som arbetar med samma saker som vi eller som vi träffat flyktigt för något decennium sedan. Det funkade åtminstone delvis för vi har några vänner nu. Nåväl, dessa harissaräkor är till Ida för att hon fyller år. Ursprungsreceptet kommer från Sannas kokbok (av Sanna Töringe och Anette Åberg). Rättens hemlighet är att man måste smaka av ordentligt så att dressingen verkligen är syrlig, het och salt. Det mesta går bra att förbereda; när gästerna kommit hackar man löken och kokar bulgur och lägger upp vackert. För det är en fantastiskt bildskön rätt.

Harissaräkor, 4 port

1 kg oskalade räkor (kokta kikärter går också; vi åt det idag för min pappa tål inte räkor)
2 stora röda paprikor
1-2 rödlökar
2 citroner
0,5 dl kapris
3 vitlöksklyftor
färsk koriander
harissa, sambal, tabasco eller dylikt
ca 5 msk olivolja
salt
bulgur till 4 personer
gurkmeja eller saffran till kokvattnet

Avokadosås:
2 mogna avokador
2 dl naturell yoghurt
lite pressad citron
2 vitlöksklyftor
salt, nymald svartpeppar

Grilla paprikorna svarta i ugnen och skala under rinnande kallt vatten. Skär i strimlor. Skala räkorna. Skär löken i tunna ringar. Blanda en marinad av pressad vitlök, en och en halv citron, olja, chili, kapris, den rostade paprikan och salt. Smaka av. Tillsätt räkorna och låt dra i en halvtimma. Rör i rödlöken.

Kör avokado, yoghurt och citron i matberedare och pressa i vitlök. Salta och peppra.

Koka bulguren enligt anvisning på paketet och tillsätt gurkmeja eller saffran för färgens skull. Lägg upp på ett stort fat och fördela räkröran över. Garnera med koriander och resten av citronen i skivor.

5 Comments:

Blogger Cissi said...

Åååh - det här lät gott. Det måste jag definitivt prova. Behöver bara leta lite så jag får tag på harissa först. Ibland är det irriterande att bo i en halvstor stad, när de råvaror man vill ha inte finns...

1:06 PM  
Blogger Viktoria said...

Harissa är inte nödvändigt; jag har lagat harissaräkor massor av gånger utan harissa. Förresten så kan de smaka rätt olika. En gång köpte jag en harissa som var rökig, kryddig och underbar, men jag kommer inte ihåg vad den hette och jag får inte tag på den igen... Den jag brukar köpa smakar ungefär som sambal oelek.

Jo, visst är det irriterande att bo i en halvstor stad. Lund är ganska trist på matfronten, men jag har ju nära till Malmö!

11:08 PM  
Blogger Viktoria said...

Tack Dagmar! Jag ska få en digitalkamera i födelsedagspresent så det blir lite tjusiga bilder på Kardemumma också nån gång. Din blogg är förresten jättefin!

7:20 AM  
Blogger Bloggblad said...

Gu' va' gott! En till matblogg att bli hungrig av! Jag måste lägga dig bland favoriterna så jag vet var räkorna finns när jag drabbas av matlagarlust.
Tyvärr inträffar det inte lika ofta som jag blir hungrig.

10:19 AM  
Blogger Viktoria said...

Titta på Cissis fina foto av räkorna: http://cissigott.blogspot.com/2005/07/harissarkor.html!

12:08 AM  

Post a Comment

<< Home