Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Monday, July 04, 2005

En salig blandning

Jag fick en liten stund för mej själv. Vi är barnvakter och jag har lagt alla leksakerna lockande utspridda över golvet... Jag äter samtidigt som jag skriver, rester från igår. Det är caponata (aubergineröra), potatis, korv (linguica från Scan - inte så dum!) och fetaost. En salig blandning - en italiensk grönsaksrätt, korv efter portugisiskt recept och grekisk ost... Igår, när min man och jag satt på balkongen och åt, tog jag för givet att han tyckte att det var lika gott som jag eftersom vi brukar tycka lika. Men icke, "en konturlös massa" var hans dom över caponatan. Han gillar inte ratatouille heller, så helt förvånande är det inte. Grönsaker ska vara krispiga och ge tuggmotstånd, tycker han. Som framgår gillar jag både och.

Caponata di melanzane
- en siciliansk aubergineröra

2 auberginer, skurna i tärningar
1 dl + 1 msk olivolja
salt, nymald svartpeppar
1 selleristjälk, skivad
1 gul lök, hackad
pressad vitlök
500 g krossad tomat eller 5-6 hackade tomater
o,5 dl gröna oliver, halverade
2 msk kapris
1 msk strösocker
0,5 dl vinäger
rejält med hackad persilja

Stek auberginetärningarna i 0,5 dl olja tillsammans med salt och peppar. Plocka upp tärningarna och lägg dem åt sidan.

Värm resten av oljan och fräs selleri, lök och vitlök. Lägg sedan i tomat och koka i 10 minuter. Tillsätt aubergine och resten av ingredienserna, låt koka ytterligare 5 minuter. Smaka av med mer salt, peppar och socker om det behövs.

Nu måste jag återgå till barnpassandet och städandet. Vi får gäster om några timmar, en granne och hennes dotter, och vi ska grilla med elgrillen på balkongen.

1 Comments:

Blogger Anne said...

Välkommen till matbloggarnas förlovade land! :) Ser fram emot att få läsa mer!!

Hälsningar
Anne

10:16 PM  

Post a Comment

<< Home