Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Monday, July 18, 2005

Laxbiffar på begäran

Efter önskemål kommer här ett recept på laxbiffar. Eftersom de innehåller bacon, precis som lammfärsspetten häromdagen, hade jag inte tänkt att lägga ut receptet här.

Laxbiffar, ca 10 st

500 g färsk lax
4 salladslökar, hackade
ett halvt paket bacon, strimlad och knaperstekt
1 tsk sambal oelek
0,5 tsk salt
nymald svartpeppar

Kör laxen i matberedare; smeten behöver inte bli helt slät. Rör i resten av ingredienserna och blanda om. Forma biffar med fuktade händer. Grilla eller stek dem några minuter per sida, tills de är precis genomstekta.

Förresten så gjorde kocken i Licence to grill laxhamburgare med bacon för ett par veckor sedan. Jag såg vinjetten till hans program; han pekade på en biff och sa "Oh, it's so sexy!" och sen spred han pinsamma superlativer i hela programmet. Jag kände direkt att jag aldrig kommer att gilla honom eller programmet. Fast man kan ju ändra sej. Varje gång jag såg Nigella slicka sina fingrar i teverutan ville jag bara stänga av. Jag tyckte inte ens att hennes mat såg god ut. Men när jag började läsa hennes kokböcker föll jag pladask. I böckerna passar hennes vällustiga och sensuella beskrivningar av maten perfekt. Och maten är intressant nog utan att se henne.

1 Comments:

Blogger Frida said...

Jag har också alltid haft väldigt svårt för Nigella i tv-rutan (med friterad bounty och vaselin på linsen). Men när jag läst några av hennes matrecept på andras matbloggar verkar de goda. Jag kanske får ta en koll på hennes böcker med andra ord.

8:10 AM  

Post a Comment

<< Home