Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Saturday, July 09, 2005

Snott och lånat

Den sommaren jag flyttade till Skåne var vi ofta ute och cyklade. Det var då jag upptäckte sockerärterna ordentligt. Vi räknade snabbt ut att fälten runt Lund kunde försörja hela Sverige med sockerärter, dvs det gör nog inte så mycket om man hade med en påse då och då och plockade några. Jag har nästan inte ätit sockerärter sen dess, inte förrän igår (Obs, inköpta på Mårtenstorget!)

Sommarlunch med sockerärter, 2 port

150 g sockerärter
150 g vaxbönor
200 g champinjoner, kvartade
3 msk neutral rapsolja
ett par centimeter riven ingefära
0,5 dl sherry (RT)
salt och nymald svartpeppar
2 dl (okokt) fusilli fullkornspasta

Koka sockerärter och vaxbönor ett par minuter. Skölj dem sedan i kallt vatten.

Koka pastan. Stek champinjonerna i oljan, salta, peppra och riv över ingefäran. Häll på sherryn och låt puttra några minuter. Tillsätt ärter, bönor och pasta och värm upp.

Jag vill göra något med lavendel, lavendelskorpor eller blanda lavendel i någon efterrätt med grädde och frukt eller bär. Det låter så vackert och tramsigt romantiskt. Jag hade tänkt fråga er var man köper lavendel, men så såg jag igår att på min innergård, som tanterna i huset mittemot vårdar ömt, växer lavendel. Precis under min balkong. Och för att återknyta till sockerärterna så kanske man kan "låna" lite en sen kväll. Har någon ett tips på vad man kan göra med lavendel?

0 Comments:

Post a Comment

<< Home