Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Wednesday, July 06, 2005

En röd låda

En röd låda i plast med lite guld, en ros och några bokstäver som liknar kinesiska tecken. Jag fick den av en av mammorna i föräldragruppen. Det är gochujang i, berättade hon. En ingift släkting till hennes man är korean och använder det som ketchup till maten. Efter att han smakat kommer jag nog att vara mer sparsam med denna lite syrliga (jästa?) chilipasta från Korea än med ketchup. Men nog ska den användas på nåt sätt. Det var en rolig present. Trots att vi inte känt varandra så länge så visste den här mamman vad jag gillar. Och så ville hon kanske återgälda burken med Lutenica som jag gav henne förra veckan. Det var ungefär en månad sedan som Lisa (www.matalskaren.blogspot.com) gjorde att jag stiftade bekantskap med Lutenica under en matkaravan på Möllevångstorget (www.matkaravan.nu) och sen dess har vi gjort av med tre stora burkar av den makedonska varianten av ajvar relish. I kväll ska vi äta en fiskrätt med Lutenica. Vi har bjudit på den flera gånger trots att det kanske inte är en så festlig rätt egentligen. Med färgglada grönsaker till är den enkel att laga, mycket god och jag tror inte att man kan misslyckas. Jo förrresten, min bästa kompis använde en alltför billig fryst fisk med resultatet att hon inte vill äta rätten igen...

Fisk i röd kostym

vitlök, finhackad
olivolja
1 tsk mald spiskummin
2 msk tomatpuré
2 msk Lutenica (ajvar relish skull nog också kunna duga)
1 dl vatten
4 portioner färsk vit fisk, t ex torsk eller ett mer politiskt korrekt alternativ
2 tomater
färsk oregano

Sätt ugnen på 175 grader. Fräs vitlöken i olivolja i en kastrull. Tillsätt spiskummin, tomatpuré, Lutenica och vatten. Låt koka ihop lite.

Lägg fisken i en ugnssäker form. Bred över såsen. Skiva tomaterna och lägg ovanpå fisken. Stänk över lite olivolja. Låt stå i ugnen tills fiskens innertemperatur är 55 grader (ungefär en kvart). Garnera med färsk oregano.

Det passar med bulgur kokt med strimlade katrinplommon och lite Lutenica till. Jag brukar blanda gröna ärter i bulguren också. Tjock yoghurt, extra Lutenica och rostad lök gör rätten komplett!

0 Comments:

Post a Comment

<< Home