Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Sunday, April 03, 2011

Tigerkaka LCHF

Hur kan man baka sockerkaka utan mjöl och socker? Jag testade häromdagen, av ren nyfikenhet. Det var sukrin i stället för socker, och mandelmjöl och fiberhusk ersatte vetemjölet. Jaa, smaken blev nästan godkänd. Sukrinet gav en isande munkänsla eftersom den runnit ner lite i botten under gräddningen, men det var mest spännande. Konsistensen blev nåt annat, "chokladgelé" sa min son, och min dotter tyckte kakan var som kokt potatis. Ni som nån gång har lagat glutenfritt och överdoserat fiberhusk förstår vad vi menar. Gummiboll liksom. Jag kanske gjorde nåt fel. En misstanke jag har är att jag skulle valt en annan form, en avlång där smeten inte tvingas ligga så kompakt.

2 Comments:

Anonymous M A T B L O G G E N said...

En nyttig tigerkaka.
Jag har aldrig bakat LCHF - kakor.

Men kanske borde baka det snart :-)

Trevlig Vecka

/ Jenny

1:03 AM  
Blogger Katarina said...

Rolig idé med nyttigare kaka!

6:15 AM  

Post a Comment

<< Home