Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Thursday, March 24, 2011

Tre dagar med Lina

I tisdags blev det torsk i dill- och pepparrotssås med kokt potatis och vänskapssallad. Jag älskar färsk fisk och nyriven pepparrot, och det gjorde resten av familjen också. I vänskapssalladen var det strimlad vitkål och andra grönsaker. Jag gjorde salladen (som skulle räcka till två middagar) redan på morgonen, och skalade potatis, för att hinna med bättre efter jobbet.

I går, onsdags, åt vi den "tuffa" rätten som tar lite längre tid att laga. En favorit i repris: etiopisk kycklinggryta med kokt ägg. Ris, majs, gurka. Väldigt trevlig rätt, jag ska göra den igen på lördag när jag träffar mina föräldrar.

Och idag åt vi spenat- och ricottacanelloni med två sorters sallader. Barnen vägrade spenaten. Min son åt pastan och vänskapssalladen. Dottern ville inte ens peta bort spenaten och äta pastan; hon åt enbart bönor från bönsalladen. (Hon tittade mycket noga på varje böna så det inte var någon purjolöksbit kvar alls...) Jag tyckte canellonin var god, men det skulle varit en mer vällagrad ost ovanpå. Jag tycker ju om när mat smakar mycket.

Vi har Lina-vecka ungefär en gång i månaden. Det är kul att laga sina egna rätter, men ibland underlättar det verkligen att någon annan tänkt ut nåt och handlat. Man borde bli lite bättre på att planera, tänker jag ibland. Det är pinsamt; jag pratar ju om sånt med mina patienter, men själv är jag rätt usel. Jag kan inte bestämma i förväg vad jag ska äta flera dagar eller en hel vecka framöver. Då blir det trist i mitt huvud.

4 Comments:

Anonymous tina said...

Det är något med dina foton som jag tycker så mycket om. Allt runt omkring maten, det är livat i dina bilder på ett fint vis.

1:43 PM  
Blogger Viktoria said...

Tack Tina!

Jag sitter och tänker på nåt livat ämne att skriva om också. Förslag?

12:37 PM  
Anonymous tina said...

Jag är nyfiken på vårens/årets planer för lotten!

5:46 AM  
Blogger Fröken Dill said...

Verkar vara god mat från Lina!
Tycker fröken Dill

6:49 AM  

Post a Comment

<< Home