Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Tuesday, March 01, 2011

Viktorias specialchokladbollar

Jag hade en öppnad Nutella-burk och en slatt Amaretto. Och jag kände att jag behövde muntras upp en smula, så jag gjorde chokladbollar.

Viktorias specialchokladbollar, 20 rätt små

75 g smör
0,5 dl Nutella
0,5 dl socker
2 msk kakao
3 dl havregryn
1 msk Amaretto
2 msk kaffe

att rulla bollarna i: skalad och mald mandel

Mixa ihop alla ingredienser i matberedare. Forma ca 20 bollar. Rulla bollarna i mandelmjöl och lägg eventuellt bollarna i tryffelformar, om du har det hemma.

6 Comments:

Anonymous Anonymous said...

F.ö. heter det negerboll!

10:15 AM  
Blogger Kinna Jonsson said...

Gott, gott!! Man behöver muntras upp ibland.

6:25 AM  
Anonymous Anna B said...

Amaretto & nutellabollar, så gott! Tjatigt ämne, Anonymus. Detta är en matblogg, mat förenar folk :)

11:35 PM  
Blogger Viktoria said...

Bra rutet, Anna! Mat förenar, det är en viktig poäng.

Och chokladbollarna är faktiskt rysligt goda. Om jag får säga det själv.

1:10 PM  
Anonymous mikaela said...

Vad spännande med nutella i, det låter hur gott som helst!

1:10 AM  
Blogger Viktoria said...

Mikaela, de är goda! I promise!

1:24 PM  

Post a Comment

<< Home