Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Saturday, March 05, 2011

Mitt hemgjorda bakeoff-bröd

Min rågsurdeg har dött, och i ärlighetens namn tycker jag väl att det har sina begränsningar att baka surdegsbröd utan assistent. Trots Martins fina bok Enklare bröd. Det tar sin tid helt enkelt, och jag har inte alltid hela dagar att passa brödbak. Däremot har jag känt för nybakat bröd på morgonen... Jag googlade fram det här receptet på hemgjort bakeoff-bröd, och gjorde en egen variant.

På fotot: brödbullarna i morse, direkt från frysen, på väg in i ugnen.

Viktorias bakeoff-bröd med pistaschnötter och tranbär, 15 bullar

1 dl pistaschnötter (50 g)
0,5 dl tranbär (25 g)
50 g jäst
3 dl ljummet vatten
2 msk rapsolja
1 tsk salt
1 dl havrekli
5-6 dl (eller mer) vetemjöl + lite mer till utbakning

Ovanpå:
1 msk rapsolja
1 dl solrosfrön

Rosta pistaschnötterna i torr stekpanna, hacka dem när de kallnat något.

Smula jästen och rör ut den i vattnet. Tillsätt pistaschnötter, tranbär, olja, salt och det mesta av mjölet. Knåda i bunken i 5 minuter. Låt jäsa övertäckt en halvtimma.

Arbeta degen kraftigt på mjölat bord. Dela degen i 15 bitar, rulla bullar och lägg upp på bakplåtspappersklädd plåt. (Om du får plats med en hel plåt i frysen! Det får inte jag så jag la upp bullarna på brickor, 5 bullar på varje bricka.) Täck bullarna med bakduk, låt jäsa ytterliggare en halvtimma.

Pensla bullarna med olja och strö över solrosfrön. Plasta in bullplåt/bullbrickor med plastfolie och ställ i frysen.

Sätt ugnen på 250 grader när du är sugen på nybakat bröd! Grädda de frysta bullarna i cirka en kvart.

Och hur blev brödet då? Familjen var helnöjd - nybakat bröd på en kvart! Jag tycker att brödet var helt ok, förutom att de flesta solrosfrön ramlade av och blev mörka. Men allra godast är förstås bröd som fått jäsa längre. Så nästa helg väljer jag att baka något från kapitlet "Långjästa bröd" i Martins bok. Då måste degen förberedas kvällen före och innan brödet är klart på morgonen måste det jäsa ytterliggare en gång och sen gräddas i ugnen. Jag får väl gå upp lite tidigare.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home