Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Sunday, August 01, 2010

Indisk kycklingcurry

Den här indiska kycklingcurryn känner jag mej nästan jämt sugen på. Och barnen tycker också om den.

Kycklingcurry ("Maria's chicken curry", från tidningen Olive juni- 09), drygt 4 port

1 gul lök
1 grön spansk peppar
1 bit färsk ingefära
rapsolja
3 vitlöksklyftor
2 msk hela korianderfrön
1 msk hela spiskumminfrön
1 krm hela kardemummakorn
1 tsk gurkmeja
800 g kycklingfilé, tärnad
1 tsk salt
3 nejlikor
1 kanelstång
1 burk krossade tomater, t ex Mutti
1 blomkålshuvud
0,5 kruka koriander (blad)
saften från en halv citron

Börja med att förbereda de hela kryddorna. Jag körde korianderfrön, spiskumminfrön och kardemummakornen i elektrisk kaffekvarn. (Det funkade inte så bra att mortla dem!)

Hacka lök, chili och ingefära fint. Fräs i olja ett par minuter i en gryta. Pressa i vitlöken. Tillsätt mixade/mortlade korianderfrön, spiskumminfrön och kardemumma samt gurkmeja. Stek och rör i ett par minuter till. Häll på en skvätt vatten om det vill fastna i grytans botten. Lägg i kyckling, salt, nejlikor, kanel och krossade tomater. Sätt ett lock på grytan och låt koka på medelvärme i 20 minuter.

Dela blomkålen i buketter. Låt dem koka med i grytan i ytterliggare 5-10 minuter. Tillsätt finhackad koriander och pressad citron. Ät samma dag eller laga grytan i förväg, då blir den nästan ännu godare. Lägg i finhackade korianderblad och citron precis före servering.

Bombay-potatisar smakar gott till. Recept kommer i morgon, eller nån annan dag.

Vi letar efter en fin kolonilott i Lund. En gräsmatta med ett litet hus på, plats för en hoppmatta, några bärbuskar och ett äppel- eller plommonträd. Jag vet inte om jag är intresserad av blommor (kanske!), men jag behöver odla till exempel rödbetor och mangold nånstans. Det är ett plötsligt behov att ha en kolonilott. Dessutom verkar alla kolonister så trevliga.

2 Comments:

Blogger yasemin said...

Låter riktigt gott.

6:42 PM  
Blogger Kinna Jonsson said...

Vad gott det här låter. Ser att det är kardemumma i. Har du använt svart kardemumma någongång. Jag har en påse i skåpet som jag inte provat för jag vet inte vad jag ska göra med den.

4:33 AM  

Post a Comment

<< Home