Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Saturday, September 05, 2009

Godaste buffén nånsin

I somras var jag på födelsedagsfest på Öddö, i Strömstads skärgård. Buffén var den godaste jag ätit. Ja, det är faktiskt sant, och dessutom hade min svåger gjort den. Tyvärr blev inomhusbilderna med tjusiga uppläggningar totalt misslyckade så ni får nöja er med den här (ovan). "Kakan" längst till vänster var som en salt baklava med fetaost och kronärtskocka. Köttet ovanför: marinerad oxfilé med nån ingefärstjosan på och god vit sås som bestod av tjock yoghurt med lite fisksås och smak av sesamolja och rostade sesamfrön. Allra överst ett bröd med fetaost och basilika, och under brödet en matig couscoussallad med rödbetor och mangold. Ingefärs- och limegravad lax. Och underst Camilla Läckbergs skaldjurssallad.

Skaldjurssalladen kunde jag inte låta bli att provlaga hemma efter att ha frågat om receptet. Räkor, mango, melon och koriander - en riktigt somrig sallad med asiatiskt kryddstuk. Jag lyckades inte mixa dressingen fint så jag fick sila den (har jag en dålig matberedare eller ska man kunna få itu korianderfrön?), och så tillsatte jag lite vitlök och en nypa socker.

1 Comments:

Blogger Jessica said...

Korianderfrön är rätt fröiga, matberedare eller inte.

8:58 AM  

Post a Comment

<< Home