Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Tuesday, January 06, 2009

Nyårsmiddagen 2008

Eftermiddagsmellanmål (nästan-förrätt): valnötsbröd från St Jakobs stenugnsbageri (nytt bageri på Klostergatan i Lund med helt fantastiskt fina, sega bröd) och tryffelsalami. Sen kaffe och nötmazarinkaka, kakan också från St Jakobs.

Huvudrätt: Lottas chèvregratinerade rödbetor och rosastekt ankbröst med portvinssås. Rödbetorna är enkla att göra, supergoda och har perfekt balans mellan sött, salt och syrligt. Ankbröstreceptet kommer från Allt om mat på nätet och jag har gjort det förut. De saltbakade betorna i Allt om mat-recepet var äckligt salta så Lottas rödbetor blev ett bra substitut. Ankbröstlagen kan användas i såsen om man minskar soja och fond till hälften och smakar av med salt i efterhand. (Fotot kommer från förra gången jag lagade rätten - gör Lottas rödbetor till i stället!)

God fortsättning!

0 Comments:

Post a Comment

<< Home