Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Saturday, January 03, 2009

Blåbärsbullar med vaniljphilly

"Frukt är godis" är en gräslig klyscha som inte väcker lust till frukt hos mej, däremot nästan förakt. Jag känner mej lurad. Frukt är frukt och godis är godis. Men så finns det torkade blåbär som varken är frukt eller godis, men vansinnigt gott och säkert lite nyttigt. Jag har bara smakat ICA:s, men har sett att Risenta har liknande. ICA:s blåbär är perfekt sötsyrliga och lite mjuksega. Man kan göra goda bullar av dem, men de är mycket trevliga att äta naturella också ("som godis" höll jag nästan på att skriva). Fördelen med torkade blåbär gentemot färska eller frysta när man bakar är att de torkade inte färgar av sej så mycket; de är mer som russin.

Risentas vanilj- och blåbärsbullar, 20 st

75 g smör
2,5 dl mjölk
50 g jäst
1 krm salt
två tredjedels deciliter brunt socker
ca 6-7 dl siktat dinkelmjöl (det gick åt mer till mina bullar)

fyllning:
50 g smör
200 g cream cheese (philadelphia t ex)
2 msk vaniljsocker
70-80 g torkade blåbär

uppvispat ägg till pensling
brunt socker till topping

Smält smöret och tillsätt mjölken, värm till 37 grader. Smula jästen i en bunke och blanda med degspadet. Häll ner salt, socker och det mesta av mjölet. Arbeta degen smidig. Jäs till dubbel storlek under bakduk.

Rör ihop rumsvarmt smör, cream cheese och blåbär. Sätt ugnen på 225 grader.

Knåda degen noga på mjölat bakbord, ta mer mjöl - tills degen får en bra konsistens. Dela degen i två delar och kavla ut en i taget till tunna fyrkanter. Bred på fyllningen och rulla ihop. Skär varje degrulle i 10 bitar och lägg på plåtar klädda med bakplåtspapper. Jäs i ytterligare 30 minuter. Pensla med uppvispat ägg och strö på lite socker. Grädda i 5-7 minuter.

2 Comments:

Blogger Sanna said...

mmm... detta kanske man skulle testa!! Jag har nu äntligen vaknat ur min dvala och känner mig stärkt och pigg igen :) Hoppas kunna göra många bra inlägg hos mig så välkommen in! Dessutom finns där en utmärkelse till dig :)

11:49 AM  
Blogger Leila said...

Oj vilket gott recept. Jag bakade mina blåbärsbullar med upptinade frysta blåbär och det var kladdigt kan jag säga men resultatet blev jättegott. Har risentas torkade blåbär hemma ofta och använder det i gröt och äter dem som godis. Har funderat på att använda dem i bakning och ditt recept måste jag ju testa då, vaniljphillyn låter ju intressant. /www.leilabakar.blogg.se

10:29 AM  

Post a Comment

<< Home