Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Wednesday, June 18, 2008

Barnens favoritsoppa

Den här soppan hittade jag på bara för att fjäska för mina barn. Och det lyckades - de älskade den. Den är mild och snäll, men inte alls smaklös.

Jag försöker välja ekologiskt när det går. I min ICA-butik finns massor av "I love eco"-produkter och jag har funderat på hur de är i förhållande till KRAV. Jag har en ond och kanske obefogad känsla av att "I love eco" är ett sätt att kringgå de hårda KRAV-reglerna - kan någon upplysa mej? Har någon skrivit om det?

Barnens favoritsoppa med köttfärs, kokos och blomkål, 4 rejäla port

1 gul lök, finhackad
1 vitlöksklyfta, finhackad
0,5-1 tumstor bit ingefära (min tumme är rätt liten och smal så jag tog en hel...), riven
en bit rotselleri, fint tärnad
1 + 1 msk rapsolja
400 g kalvfärs
1 msk tomatpuré
1 msk mörk soja
ca 2 tsk örtkryddor efter smak
1,5 dl kokosmjölk
8,5 dl vatten
1 hönsbuljongtärning
2 skalade morötter, slantade
1 dl mathavre (okokt), Kungsörnen
ett litet blomkålshuvud, ca 350 g utan stock och blast
0,5 purjolök, skivad
salt, nymald peppar

Värm 1 msk rapsolja i en stor gryta. Fräs lök, vitlök, ingefära och selleri. Lägg lökröran åt sidan och värm resten av oljan. Stek kalvfärsen smulig, rör ner tomatpuré, soja, örtkryddor, kokosmjölk, vatten och buljongtärning. Låt koka upp och lägg i morötter och mathavre. Koka i 12 minuter. Tillsätt blomkål och purjolök de sista 5 minuterna av koktiden. Smaka av med salt och peppar.

För övrigt så tycker jag att livet är roligare igen, och det är inte bara för att min semester börjar nästa vecka. När jag skrev detta kom jag att tänka på Jesus och den gyllene regeln. Visst är det så att om man bemöter andra snällt och vänligt så blir man själv också bemött så. Det är fint, sån vill jag också vara, lite mer jesussnäll. Fast inte mesig.

3 Comments:

Blogger Emma said...

Här är lite info, men inte så mycket: http://www.belowtheclouds.com/2008/04/12/fragor-och-svar-om-icas-i-love-eco/

Alla produkter är ju inte kravmärkta eller rättvisemärkta så det känns inte riktigt som att det håller ända fram, utan mer att de vill haka på och tjäna pengar på en trend. Men det är min personliga åsikt och ingenting jag hittat fakta om.

8:06 AM  
Blogger Karin said...

Jag vill minnas att KRAV är ett företag av något slag, stiftelse kanske, dit man betalar för att få sätta KRAV på sina produkter. Det finns andra märkningar i andra länder som också visar på att varan är odlad utan gifter tex. Jag tycker inte man skall hänga upp sig på KRAV utan tänk själv ovh fråga

10:27 AM  
Blogger Viktoria said...

Emma, intressant att kvinnan du intervjuade sa att I love eco använder antingen KRAV eller EU:s ekologiska märkning. Jag tror att kraven på EU:s märkning är lägre, men jag måste ta reda på det.

Karin, jag har också hört att det är dyrt med KRAV. Och visst, det bästa är att fråga. Eller odla själv (det vore allra trevligast - i nästa liv kanske?).

1:00 PM  

Post a Comment

<< Home