Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Saturday, May 31, 2008

Godmorgonsnurror med katrinplommon

"Varför ursäktar du dej alltid så mycket när du bjuder på nåt?" sa min man idag när jag bjöd grannen på en nybakad bulle. Tja, det får jag fundera på. Det är ju lite fånigt. Just den här bullen ville jag gärna förklara. Den är inte så söt; jag tycker att barnen inte behöver vänja sej vid de sötaste alternativen. En del av smöret är bytt mot katrinplommonpuré. Sånt måste man väl förklara. Bullarna blev lite konstiga i formen också, men det är väl bara jag som inte har så gott deghandlag. Jag tycker att de blev goda i alla fall och barnen gillade dem mycket, men vanliga kanelbullar är det förstås inte.

Receptet kommer från Oatley; jag tog vanlig mjölk i stället, smör i stället för margarin och råkade se fel på apelsin och blodgrape i affären... Annars är receptet helt och hållet Oatleys.

Godmorgonsnurror med katrinplommon, 20 st

25 g jäst för söta degar
50 g smör
3 dl Oatley havredryck eller mjölk
0,5 dl honung
rivet skal av en tvättad apelsin
1 krm salt
8 dl dinkelsikt

fyllning:
25 g rumstempererat smör
2 små burkar katrinplommonpuré
1 msk malen kanel
2 tsk malen kardemumma

dekoration:
1 uppvispat ägg
1 tsk råsocker
0,5 dl pumpafrön

Smula jästen i en bunke. Smält smöret och tillsätt havremjölk/mjölk och värm till fingervarmt. Häll degvätskan över jästen och rör tills jästen löst sej. Tillsätt honung, apelsinskal och salt samt nästan allt dinkelmjöl. Arbeta degen smidig, tills den släpper bunkens kanter. Låt den jäsa övertäckt i en halvtimma.

Blanda fyllningen. Knåda degen smidig med resten av mjölet. Kavla ut den så den blir cirka en halv centimeter tjock. Bred på fyllningen och rulla ihop degplattan. Skär rullen i 20 delar (jag gjorde bara 15 för jag ville ha större bullar) och lägg dem på bakplåtspapper. Täck över och låt jäsa cirka 20 minuter till. Pensla med uppvispat ägg och strö över socker och pumpafrön. Grädda bullarna i mitten av ugnen i 250 grader i cirka 8 minuter eller nån minut till om du gör färre än 20 bullar.

2 Comments:

Blogger Tina said...

Spännande, dom här bullarna vill jag prova.

2:13 PM  
Blogger Unknown said...

Jag med, antar att det är plommonpure a la barnmat? Du har en trevlig blogg, ni verkar också ha haft många sjukdomar, vi med -usch! Må gott!///Eldstickan

3:22 PM  

Post a Comment

<< Home