Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Thursday, May 29, 2008

Quinoa!


För ett par månader blev jag ofrivilligt utsedd till nån slags quinoa-expert och -förespråkare. Jag befann mej på en föreläsning om mat och allergier och verkade vara en av få som ätit quinoa. Av någon anledning, jag minns inte vilken och nu låter det konstigt, räckte jag upp handen och berättade att vi ofta äter quinoa hemma. Flera deltagare kom fram efteråt och frågade om hur man tillagar quinoa, vilken färg som är godast och om den verkligen är sådär fasligt nyttig som man ibland får intrycket av. Kanske har fler provat quinoa nu eftersom "den där dietisten" sa att det var bra och det var ju liksom det enda jag sa.

Jo, vi äter ofta quinoa. Jag tycker att det är godare än till exempel couscous, lite nötigare och nästan knaprigare i konsistensen. Oftast äter vi bara quinoan rakt upp och ner tillsammans med kött och grönsaker. Ibland blandar jag den med gröna ärter, svamp, nötter och torkad frukt (den översta bilden). I "Schücks sunda söta" finns en söt quinoagröt med kanel, nötter och bär. Jag är skeptisk, men tycker om att överraskas.

Man kan göra en sallad på quinoa också, och blanda den med vinägrett. Zucchiniquinoa med rostade frön är toppen - och supernyttigt.

Quinoasallad med zucchini och rostade frön (den undre bilden ovan)

2 dl quinoa
0,5 grön zucchini, grovriven
ev 0,5 gul zucchini, grovriven
0,5 dl finhackad persilja
0,5 dl rostade solros- eller pumpafrön

dressing:
2 msk olivolja
1 msk pressad citron
salt, nymald svartpeppar

Koka quinoan och låt den svalna. (Rosta fröna i het, torr panna under tiden.)

Blanda dressingen och rör ihop alltsammans. Smaka av om det behövs mer salt och peppar.

4 Comments:

Blogger Anonym said...

Jag brukar också äta quinoa ganska ofta. Jag föredrar den röda framför den vita, anser att den både smakar bättre och ser trevligare ut. Det skulle vara spännande att även testa svart quinoa, har du någon erfarenhet av det? Jag blev sugen på att laga din quinoasallad med zucchini. Är det någon smakskillnad på grön och gul zucchini eller fungerar det att endast ta 1 hel grön zucchini? Har du något tips på ett smaskigt tillbehör?

Förra helgen lagade jag den indiska linssoppan/grytan du bloggade om och jag måste medge att den smakade väldigt gott. Tack så mycket för tipset!

1:04 AM  
Blogger Viktoria said...

Nej Jessica, jag har inte testat den svarta quinoan. Däremot föredrar jag den vita före den röda. Kanske helt enkelt för att man ser "svansarna" mindre i den vita varianten?

Att jag föreslog både grön och gul zucchini är enbart för färgens skull. På bilden har jag bara använt grön. Gör som du vill. Grillat kött är gott till och någon grönsak.

Roligt att du gillade den indiska soppan/grytan!

Ha en trevlig helg/kväll!

6:07 AM  
Blogger A N N I K A said...

Quinoa är jättegott, äter det gärna när det serveras. Men jag lyckas aldrig själv koka den så den blir bra - antingen blir den för hård eller så klibbar den ihop (ska kanske testa den där söta gröten, för det blir ändå oftast gröt...) så jag har gett upp. Hjälp, hur gör man? Brukar vara jättebra på att följa instruktioner på förpackningar, men NÅT blir fel när jag försöker med quinoa. Är det nån sort som är bättre än nån annan, förutom färgmässigt...?

10:33 AM  
Blogger Viktoria said...

Annika, jag är ju liksom ingen quinoaexpert på riktigt. Lite grand brukar väl min quinoa också klibba, tror jag. Nånstans har jag läst att den är perfekt färdig när man ser "grodden", men jag vet inte om det stämmer.

12:28 PM  

Post a Comment

<< Home