Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Tuesday, June 10, 2008

Annettes kikärtsgazpacho med getost- och spenatfyllt bröd

Annettes barn tyckte att kikärtsgazpachon var för vitlöksstark. Jag minskade därför både på löken och vitlöken, men mina barn spottade ändå ut den syrliga soppan. Det här är helt enkelt ingen barnvänlig mat, och kanske inte heller en soppa som passar alla vuxna. Jag tyckte mycket om den. Jag la alla ingredienser i matberedarskålen och ställde den i kylen tills det var dags att äta. Då mixade jag till soppan - lätt som en plätt.


Brödet, fyllt med getost och spenat, blev fint och jag kommer att göra det igen, kanske som utflyktsmat. Jag gjorde en vanlig pizzadeg på 4 dl dinkelsikt, en fjärdedels jästpaket, 1,5 dl ljummet vatten, 1 msk olja och lite salt. Jag la pinjenötter på brödet för det hade jag hemma. Om jag hade haft russin hade jag nog blandat det i spenatfräset också; då hade fyllningen blivit ganska lik "spenat med russin och pinjenötter". Mina barn petade ut spenaten på bordet och kastade brödet på golvet så de fick vanligt tråkbröd, kokt ägg och cocktailtomater till middag i stället. Så kan det gå.

Förövrigt så finns det saker i mitt liv som går rent åt helvete. Jag kan inte skriva just vad det handlar om. Det är nåt terapeutiskt över att skriva över huvud taget och jag utnyttjar min fantastiska bloggrätt att skriva A, men inte B.

4 Comments:

Blogger Annette said...

Otacksamma ungar. Jag har den sorten också - det gäller att alltid ha något gångbart på lut, för att slippa barnanpassa all mat.

Kul att du gillade brödet och soppan!

8:19 AM  
Blogger Viktoria said...

Ja, jag gillade verkligen både brödet och soppan, Annette! Tack för att du delade mej dej.

Min son åt allt förr, men nu är han skeptisk mot det mesta. Jag erbjuder alltid barnen samma mat som vi vuxna äter, men sen är det smart att ha nåt säkert kort hemma. Ibland gillar sonen inte spenat, en annan gång tycker han att det är jättegott. Jag försöker att inte komma ihåg så noga för att undvika att ha förutfattade meningar.

8:31 AM  
Blogger Tina said...

kikärtsgazpacho låter alldeles för spännande för att låta bli att prova. utflyktsbrödet blir jag också nyfiken på.

hoppas att tråkiga sakerna reder upp sig.

kram

9:15 AM  
Blogger lina said...

Utflyktsbrödet ser underbart ut, det testar jag till nästa utflykt! Hoppas regnet ger sig snart bara!

Hoppas det andra i ditt liv fixar sig!

10:29 AM  

Post a Comment

<< Home