Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Friday, May 02, 2008

Mormors köttfärslimpa

Igår påmindes jag om hur god köttfärslimpa kan vara. Min mormor brukar göra en variant där hon rullar köttfärsen med bacon, ost, senap och timjan. Här är min version, gjord på det jag hade hemma:

Mormors köttfärslimpa

700 g blandfärs
1 tsk salt
0,5 tsk nymald svartpeppar
1 ägg
1 dl mjölk
1 msk skorpmjöl
1 hackad röd lök

fyllning:
skånsk senap
ca ett hekto rökt skinka
vällagrad ost
timjan

Sätt ugnen på 200 grader. Rör ihop alla ingredienserna till köttfärsen. Fukta ett bakplåtspapper och platta ut köttfärsen där. Bred på senap, lägg på skinkskivor och skivor av lagrad ost. Strö över timjan. Rulla ihop smeten och lägg den i en ugnsform. Sätt en digital termometer på 75 grader, peta in den i limpan och vänta tills den piper (alltså termometern - inte köttfärsen tack och lov, det tar 45-60 minuter).

6 Comments:

Blogger annamaria said...

Jag har precis avnjutit Mormors biffar med lök. Dessa Mormorar de är något extra!

7:59 AM  
Blogger Karin said...

Jag kommer till Lund på måndag, slöjda på krogen, vore kul att ses

10:24 AM  
Blogger Tina said...

åh vad gott det låter! jag tror aldrig jag gjort köttfärslimpa själv. min pappa gör inbakad köttfärslimpa med tomatsås, parmaskinka och mozarella, det är gott.

11:31 AM  
Blogger Viktoria said...

Karin, vill du äta middag med oss eller äter du ute med slöjdmänniskorna? (Vi brukar äta vid fem-halv sex.) Eller vill du komma en annan tid?

9:29 AM  
Blogger Karin said...

Jag äter gärna middag hos er. Jag dyker upp strax innan fem. Tack.
Kul att träffas igen!

10:24 AM  
Blogger Viktoria said...

Välkommen Karin, du vet var jag bor (och du kan kolla på eniro vilket nummer jag har, om det behövs)!

10:35 AM  

Post a Comment

<< Home