Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Monday, January 28, 2008

Dietist Hannahs havrekakor

Min son älskar picknick. Även om man bara sitter precis utanför dagis och det är så kallt att man måste sitta på sina händer. I lördags åt vi min kollega Hannahs havrekakor och varsin apelsin på en skolgård i närheten. Vi frös och hade det jättemysigt...

Dietist Hannahs havrekakor med choklad, 30 st (två plåtar)

6 dl havregryn
2 msk havrekli
1 dl socker
1 msk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
1 dl flytande margarin
1 dl rapsolja
4 msk vatten
100 g hasselnötter, grovhackade
50 g choklad (70% kakao), grovt hackad

Sätt ugnen på 200 grader. Blanda alla ingredienser, utom nötter och choklad, i en bunke. Vispa smeten ett par minuter med elvisp (för att den inte ska bli för smulig). När havregrynen är "lagom sönderslagna" kan man blanda i nötter och choklad. Rulla bollar av smeten och lägg dem på plåtar klädda med bakplåtspapper. Lägg bollarna ganska glest för de smälter ut en hel del. Grädda mitt i ugnen i cirka 10 minuter; kakorna ska dofta gott och få en gyllene färg - var uppmärksam för de bränns lätt! Låt dem svalna på plåten.

Jag kan inte få nog av dessa sköra kakor! De är inte energisnåla, men innehåller hjärtvänligt fett och dessutom bidrar havren med betaglukaner, en slags löslig fiber som kan sänka blodfetterna och jämna ut blodsockret. Och bäst av allt - de smakar inte ett dugg nyttigt!

3 Comments:

Blogger Slow-Eva said...

Detta måste jag prova!

6:04 AM  
Blogger Unknown said...

Tack för ett superbra tips, de här kakorna var så in i bängen goda! Jag hade dock problem med att få kakorna att överhuvudtaget hålla ihop, trots att jag hade vispat smeten noga. Vad tror du man kan göra, kanske ersätta lite mer av havregrynen med havrekli eller kanske lite vetemjöl? Hur brukar dina kakor bli?

8:50 AM  
Blogger Viktoria said...

Tack, jag ska berätta för Hannah att de var goda! Mina håller inte heller ihop (och inte Hannahs heller!). Jag har inget bra tips mer än att vispa noga och inte pilla på kakorna förrän de kallnat. Man får liksom leva med att de är smuliga. (Eller vet nån annan hur man får dem att sitta ihop?)

10:26 AM  

Post a Comment

<< Home