Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Wednesday, November 28, 2007

Karins saffransrisottokakor

I "Karin Franssons sju årstider" finns en glöggtapas-meny med bland annat saffransrisottokakor med russin och auberginer. Ni som känner mej vet ju vad jag gillar och risotto, saffran och auberginer hör definitivt dit. Hela boken är förresten fantastisk, både recept och bilder. Karin Fransson kan laga finmat så att den nästan är enkel.

Saffransrisottokakor med russin och auberginer

risotto:
1 dl risottoris
1 gul lök, finhackad
en påse saffran
2 msk olja
7,5 dl hönsbuljong (varm)
1 dl vitt vin
50 g riven cheddar (jag tog parmesan)

Fräs ris, lök och saffran i oljan. Häll på lite av buljongen och låt den koka in. Tillsätt vin och buljong decilitervis och rör ofta. När vätskan är slut och riskärnan fortfarande har motstånd kvar är risotton färdig. Rör ner osten.

fyllning:
1 aubergine
rapsolja till stekning
3 msk russin (jag använde gröna för de är så goda)
1 tsk socker
1 krm malen kanel
3 msk hackad persilja
0,5 tsk torkad rosmarin
salt, nymald peppar
2 ägg

Tärna auberginen i cirka 1 x 1 centimeter, salta och låt stå en halvtimma. Sila av saltet och krama ut vätskan. Värm oljan och stek auberginetärningarna. Tillsätt russin, socker, kanel, persilja och rosmarin när auberginen fått fin färg. Rör om och akta så att blandningen inte bränns. Rör ihop den stekta auberginen med saffransrisotton. Smaka av med salt och peppar och blanda sedan ner äggen. Forma fina kakor och låt dem stelna i kylen en timma. Hetta upp rapsolja och stek biffarna.

Karin Fransson serverar sina risottokakor med pepparkakskryddad kycklingrulle, glöggkaramelliserade svartrötter, kanel- och svartvinbärsbakade fikon samt frenchtoast med fikonmarmelad. Det låter ju som något man skulle vilja bli bjuden på. Vi hade tunnskivad parmaskinka och morotsstavar till...

En gammal kompis undrade förresten över om jag har recept på bananmarmelad med anis. Öh, inte direkt - har nån av er? (Jag har inte börjat leta än, men om nån har ett bra tips eller egna erfarenheter av bananmarmelad så tar jag tacksamt emot det.)

0 Comments:

Post a Comment

<< Home