Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Wednesday, August 15, 2007

Snabblagad makaronilåda

Hos samma Lotta som jag skrev om igår hittade jag ett recept på makaronilåda. Jag gjorde om det lite grand efter vad jag hade hemma. Ajvar blev lyckat i; paprikaröran ger både extra smak och fin färg. Perfekt mat när tiden är kort.

Makaronilåda, lagom för två vuxna och ett barn

4 dl makaroner av durumvete (ej snabb-)
150 g basturökt bogfläsk i små tärningar
4 ägg
3 dl mjölk
1 dl stark ajvar relish
140 g Kvibille ädel
lite salt
nymald peppar

Sätt ugnen på 200 grader. Koka makaronerna halva koktiden. Sprid ut makaroner och bogfläsk i en (inte alltför stor) ugnsfast form. Vispa ihop ägg, mjölk och ajvar. Smula ner ädelosten, salta och peppra. Häll äggstanningen över pasta och bogfläsk. Gratinera 20 minuter eller tills äggen stelnat. Servera med en god sallad.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home