Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Wednesday, August 08, 2007

Sillkompisar


Här äts det gärna matjessill. Det är enkelt, gott, nyttigt och hela familjen gillar det. Och så smakar det sommar. Den georgiska menyn har jag gjort ytterligare en gång (om någon vill ha mitt pyttelite ändrade recept på Jessikas valnötssås så får ni säga till, den är verkligen god tillsammans med hel majskyckling) och det blir mycket georgisk chiliröra över varje gång. Och först nu kommer jag till poängen - chiliröran passar lysande till matjessill, potatis, gräddfil och gräslök! Det blir sannerligen extra ös på fisken.

Igår kväll åt vi matjessill igen, den här gången inte bara med de vanliga tillbehören utan också med en "kryddig rödbetssallad med bacon" från senaste numret av LagaLätt (nr 8 -07). Ingefära och apelsin bröt av fint mot de söta rödbetorna. (Men hur fasen kan man skapa ett recept utan salt och peppar? Var det bortglömt eller är det så självklart så det inte behöver nämnas?)

Rödbetssallad med bacon och spenat, 4 huvudrättsportioner

700 g färska fina rödbetor
0,5 paket bacon, strimlat och knaperstekt
300 g morötter, skurna i strimlor
1 msk olivolja
2 tsk riven ingefära
juice från en apelsin + rivet skal från en halv
1 msk vitvinsvinäger
0,5 tsk kanel
en påse bladspenat (80 g)
lite salt, rätt mycket nymald svartpeppar

Koka rödbetorna, skala och skär i kvartar. Fräs morötterna i oljan, lägg dem sedan åt sidan. Sjud ingefära, apelsin, vinäger och kanel ett par minuter och tillsätt rödbetor och morötter. Låt allt bli varmt. Blanda med bladspenat, smaka av med salt och peppar.

Alla recept jag gillar skriver jag ner för hand i en bok. (Jag har ingen skrivare hemma och det är svårt att laga mat från datorskärmen, åtminstone om man inte har en laptop. Dessutom är jag lite teknikskeptisk, men det är en annan historia.) Och efter receptet skriver jag några rader om vad jag tyckte om maten, vilka som blev bjudna på den och hur man skulle kunna förfina rätten nästa gång. Efter rödbetssalladen står det: "Niklas tycker ett helt paket bacon. Jag tänkte salta cashew i stället för bacon? Minska apelsin lite?"

1 Comments:

Blogger Annika said...

Om du älskar matjes lika mycket som jag och min käre make gör, så gå genast ut och köp Falkeskogs stora burkar med hela matjesfiléer! Godare finns knappast. En hel, vacker, fet och välsmakande filé, med spänstigt kött. En helt annan upplevelse än småbitarna i påtburk. men, det kanske du redan visste ;).

1:34 PM  

Post a Comment

<< Home