Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Tuesday, August 14, 2007

Rökiga pepparrotsbönor mm

Inspirerad av Lottas farväl till kött gjorde jag en böngryta med kött bara som krydda. Sen kom en kompis med familj på besök och jag gjorde mitt bästa för att få maten att räcka till alla: sesamdraperad klyftpotatis, saffransyoghurt med vitlök och mynta, mandelsmör med dill, Willys grillade paprika (ett superfynd - tretton och nittio för en hel stor burk lagom vinägersmakande paprikor). Maken gjorde en vitkålssallad med sin goda dressing (som alla frågar efter receptet på, men som han bara gör lite på känn). Det blev gott, men kanske inte den trevligaste av middagar trots att våra vänner är mycket trevliga. Alla våra fyra barn var gnälliga, hungriga och för varma när vi satte oss till bords. Och dottern, som fått bönor både via bröstmjölk och och som smakportion till lunch, var ledsen och hade magont hela kvällen.

Rökiga pepparrotsbönor

400 g kokta vita bönor (helst hemkokta)
1-2 msk olivolja
1 morot
en bit rotselleri
3 msk riven pepparrot
2 vitlöksklyftor
100 g basturökt bogfläsk
2 msk tomatpuré
0,5 dl pressad citron
0,5 dl vatten
1 tsk timjan
salt, nymald peppar
ev mer riven pepparrot ovanpå

Skär morot, selleri, vitlök och bogfläsk i pyttesmå fyrkanter. Stek dem försiktigt tillsammans med pepparroten i olivoljan. Tillsätt tomatpuré och fräs en stund till. Blanda i resten av ingredienserna, låt allt bli varmt och smaka av med salt och peppar.

Jag tycker att "rökiga pepparrotsbönor" låter snyggt, men kanske ger namnet mer smaksprakande associationer. Det här är en mild och finstämd rätt som varken smakar starkt, mycket rökt eller fränt pepparrotigt.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home