Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Wednesday, August 01, 2007

Jag är en fiskbiff idag

Vi bjöd grannarna på rätt trista fiskbiffar igår. Jag förstår inte varför jag envisas med att improvisera fiskbiffar - de blir ofta både smaklösa och torra. Potatissalladen med mangoldskott och vaxbönor blev ok och makens äggsallad med senapsvinägrett var lysande. Efteråt gjorde vi drickchoklad av Summerbirds skitdyra chokladpinnar. Egentligen vore det väl rätt lätt att fixa till sådana själv.

Idag har jag dåligt matsjälvförtroende (inte enbart på grund av fiskbiffarna). Det blir nog bättre. Och det finns ju annat i livet som är viktigt (viktigare).

5 Comments:

Blogger Jessica said...

Hur gjorde du fiskbiffarna?

Jag gör drickchoklad beväpnad med chokladpellets från Belgien, lite vaniljsocker och om det behövs en skvätt grädde och (om stunden kräver det, alkohol ;) ), allt överpudrat med kakaopulver från valrhona.

11:06 AM  
Blogger Viktoria said...

This comment has been removed by the author.

11:51 AM  
Blogger Viktoria said...

(Jag hade stavat så illa i min kommentar så jag tog bort den!)

Fiskbiffarna: Hälften sej, hälften lax, lätt-crème fraiche, dill, salt, peppar och chili (för lite av alla de tre sistnämnda). Fisken hade varit fryst. Jag körde ingredienserna till färs i matberedare, formade biffar som vändes i sesamfrön och sedan stektes i smör. Blurk. Fast barnen var överförtjusta.

Din drickchoklad låter supergod! Lite alkohol i är ju sällan fel.

11:58 AM  
Blogger Jessica said...

Du kanske skulle köra hel-creme fraiche, med tanke på att även "fet" fisk är mager, och binda med ett ägg eller två?

Jag gjorde hemgjord kycklingfärs en gång - kan vi stava katastrof?! Ett tips - kör INTE kycklingfilé i matberedaren. Inte ens på sekundpuls.

Jag blev dödligt besviken på en kaka häromdagen. Slängde och fick sedan baka för att bevisa för mig att jag fortfarande *kan* baka. Som om jag inte har gjort annat än att baka hela sommaren.

1:11 PM  
Blogger lumumma said...

I alla fall jag är väldigt självkritisk när jag lagar mat/bakar, och bjuder på det jag gjort. Ofta känner jag ingen smak alls, medan gästerna intygar att det är hur gott och smakrikt som helst. Tycker dina fiskbiffar låter smaskiga -och tillbehören!

12:41 AM  

Post a Comment

<< Home