Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Saturday, August 18, 2007

Marockansk fisk

Idag är det min make som står för bloggeriet:

Min Viktoria är matälskare och receptoman. Jag är matälskare, men inte receptoman (ännu). Sent i förrgår, när jag halvdegig, med sömn i blick och tanke, satt kvar vid teven, dök plötsligt en matlagande man upp på den obskyra kanalen. Han förevisade en rätt som satte snurr på mina domnande sinnen, men igår, en natts sömn senare, kom jag inte ihåg hur han gjorde eller ens vilka ingredienser han använde. Till en början var i alla fall rätten (syd)europeisk, men med de smaker han tillsatte mot slutet blev den snarare marockansk. Jag memorerade med all säkerhet fel, missade nog något avgörande, men så här gjorde jag min "marockanska" fisk.

Till grönsaksröran grillade jag fyra paprikor, röda och gula, skalade och strimlade dem. Två-tre tomater skar jag i småbitar, tunnhackade fyra vitlöksklyftor. När potatis och fisk var så gott som klara, hällde jag ordentligt med citron i grönsakerna, lite chili, salt, vitpeppar och en riktigt generös dos spiskummin. Allra sist, nej näst sist, vände jag ner finhackad mynta och lika finhackad koriander. Båda krukorna gick åt. Slutligen lite olivolja.

Fisken, det blev fyra fina pangasiusfiléer (ca 600 g), lät jag sjunka ner i kokande vatten med vit balsamvinäger, citron och salt. Jag tog rätt mycket av allt, för att vattnet skulle smaka och sedan smitta av sig på fisken.

Sjud filéerna i fem-sex minuter, tag upp dem med hålslev och lägg på tallriken. Ringla ut grönsaksröran snyggt kring fisken, dra någon liten linje olivolja över, placera potatisar strategiskt bredvid med ytterligare någon grönsak, mangold kanske. Fram med det kylda vitvinet. Tag och ät!

Niklas Schiöler

2 Comments:

Blogger lumumma said...

Gott ... Jag gillar Marocko - var där när jag var 5 år på sjuttiotalet, och minns fortfarande alla dofter och smaker. Själva händelserna minns jag mindre av. Vi drack "mint-te" varenda dag, dvs vatten med färska myntablad. Apelsinerna var inte av denna världen - marockanerna lärde oss barn att skära en skåra i apelsinen och trycka dit en sockerbit och sedan sörpla. ;) Varje morgon gick vi ut och köpte färska långa bröd som vi bar hem i lite papper. Tack för att din marockanska fisk fick mig att minnas! :)

4:13 AM  
Blogger Viktoria said...

Så väldigt roligt att makens mat väckte så goda minnen - tack!

11:26 AM  

Post a Comment

<< Home