Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Monday, July 16, 2007

Innergårdsgurkor

På innergården odlas grönsaker. Jag fick två små gurkor häromdagen som jag la in med ättikslag och krasse. De blev goda, men inte jättegoda. Jag tror de skulle legat längre i lagen och bli sådär lite genomskinliga. Förutom alla mer vanliga grönsaker och örter finns det ett fikonträd också. Jag har aldrig ätit svenska fikon direkt från trädet, men kommer att göra mitt yttersta för att få provsmaka när de är mogna så jag kommer att fortsätta vara extratrevlig mot russintanterna. (Kollektivet mittemot heter Russinet, därför kallar vi alla som bor där russin.) Och kanske kan jag hjälpa till lite med grönsakerna och växterna på nåt sätt.

När jag var på kibbutz i Israel för femton år sen brukade jag äta fikon direkt från träden. Det var fantastiskt gott, smakrikt, helt annat än svenska ICA-fikon. Nån gång har jag tänkt åka tillbaka till kibbutzen, inte för fikonens skull, men bara för att se hur det var där egentligen. Jag tyckte det var jobbigt att vara i den åldern, ja allt under trettio när jag tänker efter. Det är ju rätt sorgligt faktiskt.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home