Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Wednesday, July 25, 2007

De luxe-fika

Smått överdriven men mycket god blev gårdagens eftermiddagsfika. Min kompis kom tillsammans med barn och man, hon hade med sej spenatpiroger, melon, fetaost och oliver. Jag gjorde en valnötskaka med topping; alla ingredienser var sånt jag hade hemma (utom grädden som maken sprang och köpte). Kakan blev nötsmakrik, lite seg och passade utmärkt till dotterns mangopuré och den syrliga smaken från kesella och kiwi. Rätt gott om jag får säga det själv.

Valnötskaka med mango och kiwi

2 ägg
1,25 dl socker
200 g valnötter
1 tsk bakpulver

ovanpå:
1 dl mellangrädde
1 dl kesella 10%
1 vaniljstång (innandömet)
135 g mangopuré (en barnmatsburk)
4 kiwi, skalad och klyftad

Vispa ägg och socker. Mixa nötterna fint och blanda med äggsmeten. Rör noga ner bakpulvret. Smörj och bröa en form (jag använde havregryn). Grädda kakan i cirka 40 minuter i 150 grader. Låt den kallna.

Vispa grädden, blanda med vanilj, kesella och mangopuré. Bred blandningen över kakan. Garnera med kiwiklyftorna.

9 Comments:

Blogger Jessica said...

Snor du dotterns barnmatsburkar till fika?!???
Ärligt talat så köper jag aprikospuré på barnmatsburk till tårtor.
Allt låter gott, jag satt och såg suktande på medan några satte i sig gula kiwi häromdagen. Jag vill också ha, faktiskt ;).

10:46 AM  
Blogger Anonym said...

Det där ser riktigt lockande ut! Tänkte göra något med kyckling och valnötter. Problemet är att jag inte kan bestämma mig för om jag ska göra detta recept med valnötssås eller fesenjan. Vilket recept ligger dig varmast om hjärtat? Körde du kycklingen i lergrytan eller tillagade du kycklingen enligt Jessikas recept?Såg ett recept på fesenjan i boken "Persiska buféer" av Maria Masoomi. Receptet liknade det du gjorde med undantag av att det inte var någon buljong, saffran, muskot, citron eller kanel i. Hon mixade lök och valnötter för att sedan lägga i det i kokande vatten tillsammans med kyckling salt och peppar. Det får sjuda i en timme och sedan tillsätts granatäpplepuré och socker. Det får koka vidare i ytterligare i en timme. Funderar på om jag borde lägga till kryddorna som du hade i. Hoppas att du har lust att ge mig lite råd.

12:10 PM  
Blogger Anonym said...

Såg att jag kommenterade fel inlägg, det ska vara till inlägget "Som en georgisk fest".

12:57 PM  
Blogger Viktoria said...

Jag är mycket förtjust i båda kyckling- och valnötsrecepten - båda blir bra! Men Jessikas kycklingrecept med valnötssåsen tyckte jag var helt underbar. (Man kan hoppa över saffran/ringblomma, tycker jag.)

10:14 AM  
Blogger Anonym said...

Nu har jag testat receptet på Jessikas valnötssås. Jag lagade en hel majskyckling i lergryta i ugnen och använde kycklingspadet från den i min sås (istället för kycklingbuljongtärning). Jag uteslöt ringblomma/saffran som du skrev att man kunde göra. Dessutom minskade jag ner lite på mängden cayennepeppar med tanke på att du skrev att det blev lite starkt. Denna rätt uppskattade jag väldigt mycket. Jag hade aldrig smakat valnötssås innan, bara jordnötssås men det är förstås en helt annan sak. Tusen tack för inspirationen! Nästa gång jag äter kyckling blir det kanske fesenjan, det är jag väldigt nyfiken på...

6:50 AM  
Blogger Viktoria said...

Vad roligt att du lagat det georgiska kyckling- och valnötsreceptet och gillade det! Jag minskade något på nejlika, kanel till andra upplagningen. Och jag tog bara pyttelite typ cayenne och lite chipotlepaste - det blev mycket bra resultat.

Jag har förresten frågat Eva efter kycklingreceptet (med pasta, bacon och avokado), men ännu inte fått det.

Och du då, ska du inte starta en egen blogg? Jag är nyfiken på vem du är!

8:57 AM  
Blogger Anonym said...

Jag ser verkligen fram emot att tillhandahålla receptet på Evas kyckling! Var på bloggen har du tänkt lägga ut det (rädd för att missa det)?

Visst borde jag kanske starta en egen blogg, men tyvärr är jag inte speciellt kunnig inom data. Är det svårt?

Appropå ingenting, har du bakat valnötsbröd någon gång? Jag är extremt sugen på det men jag har inget bra recept. Helst skulle jag vilja baka något grovt valnötsbröd, är inte speciellt förtjust i ljust bröd över huvud taget.

10:32 AM  
Blogger Viktoria said...

Jag misstänker att Eva inte vill dela med sej av sitt kycklingrecept (eftersom hon aldrig skickar det), men jag lägger ut det som ett nytt recept om det kommer...

Valnötsbröd har jag inte nåt bra tips på, men det låter gott. Jag är inte så bra på att baka bröd, tycker inte att jag hinner.

Vad det gäller att starta en blogg så säger jag bara: kan jag så kan vem som helst. Jag är superusel på det datortekniska och har en gammal begagnad dator. Kan jag så kan du. (Och får man problem kan man alltid fråga andra - det är rätt lätt att få hjälp med enklare problem genom andra bloggare. Många är väldigt vänliga.)

10:31 AM  
Blogger Anonym said...

Då kanske det är dags att påminna Eva! ;)

Visst är det svårt att hinna med att brödbak, i första hand försöker man ju laga huvudrätter i möjligaste mån av tid.

Jag håller med dig om att ni bloggare verkar väldigt vänliga, i alla fall dem som jag hittills har stött på.

Jag kan som sagt inte släppa Evas recept, hoppas hoppas hoppas att du tillhandahåller det! Googlade lite för att se om jag hittade något liknande, men det gjorde jag dessvärre inte.

1:11 PM  

Post a Comment

<< Home