Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Thursday, August 23, 2007

Hur man hinner

Rätt ofta får jag frågan hur jag (vi) hinner laga så mycket mat. Hur har man tid att äta hemlagad mat två gånger om dagen? Och kanske hemkavlat pumpaknäcke och egengjord äppeljuice med ingefära som mellanmål (råsaftcentrifugen tar ju dessutom en halv vecka att diska...)? Svaret är för att jag vill. Och det man vill prioriterar man. Däremot går jag inte på några bäbisaktiviteter, har en rätt tunn (men god) vänkrets, läser numera sällan böcker och tränar tyvärr aldrig. Men jag lagar mat, både egna rätter och andras. Gärna nya saker. Jag samlar recept som andra samlar frimärken eller idrottspokaler. Så nu vet ni hur jag hinner (eller inte hinner).

För ett par veckor sen åt vi tapas (se bilden) hos våra grannar snett under. Kycklingbitarna med honung och senap föll mej i smaken. Utan såsen, som ger en lätt wasabikänsla, är detta barnvänlig barnmat - en finvariant av McNuggets. Med såsen blir det mer sting. Receptet kommer från "Små spanska munsbitar - tapas" av Odelberg, Schildt-Landgren mfl. Vi gjorde kycklingen hemma igår och åt med potatis och vardagsvitkålssallad.

Kyckling med honung och senap

2 stora kycklingfiléer skurna i mindre bitar
1 ägg
3 msk vetemjöl
en tredjedels tsk salt
3 krm mald svartpeppar
3 msk olivolja
3 msk flytande honung
2 msk dijonsenap
1 msk soja

Vispa upp ägget i en djup tallrik. Blanda ihop vetemjöl, salt och peppar i en annan djup tallrik. Doppa kycklingbitarna, först i ägget och sen i mjölblandningen. Låt dem torka en liten stund. Rör ihop en sås av honung, senap och soja. Värm oljan och stek kycklingbitarna tills de blir gyllene och genomstekta. Ringla över såsen.

Hejdå, jag ska resa till Småland några dagar. Få förresten inte ångest över att jag gör eget knäckebröd och juice. Det är överkurs. Man kan likväl köpa utmärkta saker i affären och använda tiden till nåt bättre. Kram /V

5 Comments:

Blogger Anna72 said...

VILKA HÄRLIGA RECEPT.
Har du kollat in www.miniklubben.se ?
Hälsningar Anna

11:34 AM  
Blogger Boel said...

Tur för oss som är inne här och läser att du prioriterar matlagning :=). Jag blir nästan alltid inspirerad av att gå in här och kika. Är själv betydligt mer splittrad och delar min tid mellan stickning, matlagning och träning (förutom mer tråkiga saker som man också måste göra som diska, tvätta och städa).

10:56 AM  
Blogger Karin said...

Jag tycker det känns som att matlagning för många är någonting man måste få undan när man kommer hem vilket är trist.

11:41 AM  
Blogger Nina said...

Vilken mysig blogg du har, härliga bilder och ja, full av inspiration! Jag kommer tillbaka och låter mej förföras :)

10:09 AM  
Blogger Viktoria said...

Bara så ni vet: Jag blir SÅ glad över kommentarer. Men ibland är jag dålig på att svara i tid!

4:27 AM  

Post a Comment

<< Home