Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Friday, July 06, 2007

Mousse di yoghurt con limoncello

Och här kommer den, den krämiga och syrliga yoghurtmoussen med citron jag blev blev bjuden på igår kväll. Vanligtvis publicerar jag inte recept som jag inte själv provlagat eller hittat på, men det här känns som ett säkert kort. (Receptet kommer från Italienska bufféer av Baudore, Tengby och Andersson. Där finns även receptet på de marinerade blåmusslorna.) Eftersom barn och gravida skulle äta av efterrätten hade min väninna bytt ut limoncellon mot citron och det gick utmärkt.

Yoghurtmousse med citron, 10 port

3,5 blad gelatin
5 dl tjock yoghurt
2 dl florsocker
2,5 dl vispgrädde
3 msk citronlikör
1 dl vatten
1 dl socker
50 g pekannötter
1 citron, finrivet skal

Blötlägg gelatinbladen. Vispa yoghurt med florsocker, grädde och likör. Krama ur gelatinbladen och värm dem försiktigt med 0,5 dl av yoghurtmixen. Rör under tiden. När gelatinet smält blandas det med resten av yoghurtröran. Lägg upp i vackra skålar eller glas och kyl i kylskåp minst 3 timmar.

Sätt ugnen på 200 grader. Koka vatten och socker tills sockret lösts upp. Låt svalna. Vänd nötterna i den kalla sockerlagen och rosta dem 5-10 minuter i ugnen, tills de fått fin färg.

Toppa moussen med nötter och riven citron. Ät och njut.

1 Comments:

Blogger izza said...

Hej! Jag har utlyst en biff stroganoff-tävling! Välkommen att deltaga! http://smakrik.blogspot.com/2007/07/biff-stroganoff-tvling.html

3:00 AM  

Post a Comment

<< Home