Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Friday, May 25, 2007

Ett av mina misslyckanden

Jag kände väl på mej att det var nåt skumt med receptet, grillat sidfläsk med chokladvinägrett (Buffé nr 5 - 07, "Gert Klötzke grillar"), men var för nyfiken för att låta bli att prova. Så igår, i sommarvärmen, var jag inomhus i fyra timmar mitt på dagen för att förbereda makens och sonens ankomst. För att börja med det bästa - chokladvinägretten. Den blev ok, som en aioli med först en aning choklad- och sen rätt skarp balsamvinägersmak i munnen. Sidfläsket blev trist, en kompakt fettklump med ränder. Köttet skulle stå i ugnen 3-4 timmar i 100 grader före grillningen, bara insmort i lite olivolja, citronrasp, salt och peppar. Om jag skulle göra om rätten (det ska jag inte) så skulle jag tillaga den med vatten i formen och ha aluminiumfolie på köttet så att det skulle kunna bli saftigare. Sen skulle jag skära det i tunnare skivor inför grillningen. Hur skulle du gjort?

3 Comments:

Blogger Anne said...

Tack för att du testade, jag skippar nog det.. :)

12:45 AM  
Blogger Kristina Eriksson said...

Sånt är riktigt trist, speciellt om man kände på sig det innan:)

11:48 PM  
Blogger Jessica said...

Nä, det låter som ett på förhand dömt att misslyckat projekt typ. Något för revbensspjäll snarare.

Spacebabe på Mathimlen har haft ett recept på kinesiskt rödkokt sidfläsk. Väldigt gott. Nu improviserar jag med det men jag ska leta fram hennes grundinstruktioner.

4:11 AM  

Post a Comment

<< Home