Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Tuesday, May 22, 2007

Jennys stora köttbullar i tomatsås

Maken och sonen har åkt till Falköping ett par dagar. Det är så lugnt här, och ikväll ska jag och dottern ut och födelsedagsäta med några arbetskamrater. I morgon, när alla praktiska saker jag tänkt hinna med är klara, så kommer jag att sakna resten av min familj alldeles olidligt, tror jag.

Kompis Jenny och jag brukar berätta för varandra om vi ätit nåt extra gott eller nåt som blev sådär misslyckat så man måste skratta åt det. (Och i ärlighetens namn så har jag bjudit henne på några riktigt äckliga grejer också.) Häromdagen skickade i alla fall Jenny sitt köttbullsrecept som hon har filat på ett tag. Hos oss tyckte alla att det var supergott när vi provlagade, varsågoda.

Jennys stora köttbullar i tomatsås

500 g nötfärs
3 msk ströbröd (och ca 0,75 dl vatten)
1 finhackad lök
1 ägg
1 tsk vitvinsvinäger
1 tsk oregano
salt, nymald peppar (ungefär 0,5 tsk av vardera)
några matskedar vetemjöl att rulla köttbullarna i
olivolja till stekning

tomatsås:
1 kg finkrossade tomater med chili
5 sardeller
3 vitlöksklyftor
0,5 dl kapris
1 dl vitt vin
ev lite peppar och ca 1 tsk socker

Blöt upp ströbrödet i vattten och låt svälla. Tillsätt färsen, löken, ägget, vinäger, oregano, salt och peppar och blanda ihop. Forma golfbollsstora köttbullar och rulla i mjöl. Stek dem i olja en djup stekpanna. Tag upp dem ur pannan.

Hacka vitlöken och sardellerna. Fräs vitlöks- och sardellhacket i "sardelloljan". Tillsätt tomaterna, kaprisen och vinet. Lägg i köttbullarna och låt allt puttra i ungefär 10 minuter. Smaka av.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home