Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Friday, May 04, 2007

Ceviche


Fisksallad låter poetiskt, och lite underligt kanske. Jag åt ceviche för första gången under dietistutbildningen och tyckte mycket om det. Sen har jag glömt bort rätten och bara tillfälligtvis tänkt på den när jag varit gravid och undvikit rå fisk. Receptet nedan är ett föga autentiskt hopkok från olika källor; vi åt det alldeles nyss och det blev lika gott som jag minns det.

Vi äter lök nu, fast bara i små mängder. Dubblera vitlökskyftorna och schalottenlöken i cevichen för mer smak.

Ceviche, 4 port (som en slags huvudrätt med tillbehör, t ex sötpotatis)
100 g hälleflundra
300-400 g lax
2 avokado
en halv gurka
1 schalottenlök
färsk koriander efter smak

marinad:
2 citroner
2 lime
1 tsk chipotlepaste (Santa Maria)
1 vitlöksklyfta, pressad
1 tsk salt
1 krm peppar
ev en gnutta socker

Skär de båda fisksorterna i små tärningar, ca 1 x 1 cm. (Det är praktiskt och lätt om man skär fisken halvtinad. Livsmedelsverket rekommenderar ju att man fryser fisk som ska ätas rå i minst ett dygn.) Blanda marinaden och lägg fisken däri 4-5 timmar. Skär avokado och gurka i likadana tärningar som fisken. Finhacka schalottenlöken och lite av koriandern (spara lite till garnering). Blanda alltsammans försiktigt. Smaka av noga; jag tog mer av alla kryddor vid avsmakningen.

Sötpotatis kan ju vara hur jolmigt i munnen som helst. Förut har jag ju skrivit om att det praktiskt taget bara går att äta tillsammans med fetaost. Igår härmade jag Sara från Saras kök och skar sötpotatisen i drygt centimetertjocka skivor som jag marinerade med olivolja, citron (viktigt!), salt, peppar och lite chipotlepasta. Sedan ugnsbakade jag skivorna i 15-20 minuter i 250 grader. Så kan man äta det!

1 Comments:

Blogger Hemliga kockan said...

Det här ser underbart ut, jag måste prova med chipotlepasta genast! Var har du förresten fått tag på den häftiga döskalleburken? Den är ju perfekt för fingodis och annat som inte får röras...

1:42 PM  

Post a Comment

<< Home