Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Tuesday, May 01, 2007

Uppdatering kastanjemjöl

När jag luktade ner i kastanjemjölspåsen fick jag för mej att det här var något jag smakat förut. Jag gjorde en enkel banankaka med en tredjedel av vetemjölet utbytt mot kastanjevarianten och njöt - jag gillar verkligen den rökiga smaken blandad med banan. Igår packade vi picknick i sonens verktygslåda och satt i Botaniska trädgården och åt Ilvas kastanjefocaccia med pinjenötter och fänkålsfrön (12/1-07), marinerade stora vita bönor och vindruvor. Det söta fänkålssmakande brödet var en upplevelse i sej, men blev ännu godare av att doppas i bönmarinaden. (Mitt bröd blev bara lite för kompakt; jag hade nog för mycket vetemjöl i. Kastanjemjölsdeg ska bli kladdig?)

Så i morse, när jag satte näsan i kastanjemjölspåsen ännu en gång, kände jag direkt vad doften påminde mej om. Barbecuechips. Inte soliga semesterresor i Italien eller kvällsljumma middagar i Spanien. Nåväl, jag har fått mersmak och fina recepttips från er läsare. Snart blir det fler kastanjemjölsexperiment.

1 Comments:

Blogger Jessica said...

Kastanjemjöl innehåller ju mer fett än "vanligt" mjöl så det kan lätt bli kompakt. Man kan behöva göra av med det rätt fort eller stoppa det i frysen för att det inte ska härskna.

10:45 AM  

Post a Comment

<< Home