Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Saturday, April 21, 2007

Nästan gratis mat



När jag var student och bodde ensam klarade jag mej på tusen spänn i månaden för mat. Nu är väl matkostaden uppe i det tvåochetthalvtdubbla i alla fall. Då var klyftpotatis och linsröra en favorit och faktiskt är det det fortfarande. Igår gjorde jag middag av bara sånt som fanns i kyl och skafferi. Potatisen rostades med morötter och blomkål. Linsröran saltades med en halv burk sardeller. Sen blev röran för salt och jag fick hälla i nästan en hel förpackning Oatley havregrädde. Och av den skvätten havregrädde som blev kvar gjorde jag chokladshots. (Man värmer grädde/havregrädde, låter god mörk choklad smälta däri, rör runt lite, häller upp på snapsglas och ställer kallt inför servering. Jag tror jag fått idén från Cathrine Schück.)

3 Comments:

Blogger Lollo said...

Ugnsbakade grönskaker med linsröra både ser ut som och låter som om et skulle vara gott. Har du något recept på linsröran? Skulle gärna testa.

2:51 AM  
Blogger Viktoria said...

Jag gör inte efter recept, men linsröra måste innehålla nåt surt (vinäger eller citron t ex) och vitlök. Det är viktigt. Och så förstås krossade tomater, lite chili och örtkryddor.

6:50 AM  
Blogger Pamela said...

Hej! Vill bara tacka för en inspirerande blogg. Är ofta inne och kikar...

1:17 AM  

Post a Comment

<< Home