Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Saturday, May 19, 2007

Birgittas köttfärslimpa

Jag var på utvecklingssamtal häromdagen, i november är det dags att börja jobba igen. Som föräldraledig tänker jag inte alls på mitt jobb. Efter förra graviditeten hade jag svårare att koppla av, men nu - jag är väl mer rutinerad... Nåväl, det jag tyckte var roligast innan jag slutade var matlagningskurserna för sjukhusets personal och för de kurserna finns det inte längre några pengar fick jag veta. I den ena gruppen i höstas samlade vi ihop allas bästa recept (gärna lite vardagliga och hyfsat nyttiga) och det blev en riktigt fin samling där jag fått flera favoriter. En Birgitta bidrog med ett mycket trevligt recept på köttfärslimpa som hon använt sen hon var tonåring. Det blir en saftig, gul och fin limpa, kryddmängden kan ökas om man vill ha hetare smak. Ett recept att vårda.

Birgittas köttfärslimpa, 4 (riktigt rejäla) port

0,75 dl skorpmjöl
2 dl mjölk
1 gul lök
0,5 msk smör eller margarin
400 g köttfärs (nöt- eller bland-)
300 g finrivna morötter
1 ägg
1 msk tomatpuré
1 tsk salt
nymald vitpeppar
1 tsk curry
0,5 tsk malen ingefära (eller större mängd färsk)
2 tsk ansjovisspad
senap och skorpmjöl till panering

Blanda skorpmjölet med mjölken. Hacka löken och fräs den i matfettet. Tillsätt färsen till skorpmjölsblandningen och rör därefter i morötter, ägg, tomatpuré, kryddor, ansjovisspad och stekt lök. Arbeta färsen smidig och forma till en limpa. Lägg den i en smord ugnsfast form. Bred senap på färsen och strö över skorpmjöl. Grädda färsen i 200 grader cirka 40 minuter.

2 Comments:

Blogger Lagers tabberas said...

Javisst, och sedan kan den serveras med en riktigt rik brunsås på grädde och med alla slottsstekstillbehör; steklök, ärter, små primörmorötter och gelé. Eller varför inte m ed stuvad vitkål och kokt potatis. Det är en gudomlig spis.
Varför inte bilda "föreningen köttfärslimpans vänner"?

7:44 PM  
Blogger Jessica said...

Morötter blir alltid bra i köttfärsrecept. De blir bra i det mesta när jag tänker efter. Märks nästan aldrig (morotskaka, köttfärssås, köttfärslimpa, bröd, andra kakor etc., och mm), undrar varför...

3:36 AM  

Post a Comment

<< Home