Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Tuesday, May 15, 2007

Grön ärtsoppa med mandel och mozzarella

Man kan inte annat än le när man får ett recept tillskickat sej och det står att man kan tillsätta färska linsgroddar för "det knaprar så fint när man äter". Det är poesi det. (Bakgrundshistorien är att jag skrev till Sara och passade på att fråga om ett gott tehina-tips eftersom jag köpt en så fantastiskt fin, rinnig tehina.)

Jag gillar att dricka tunna grönsakssoppor ur kopp. Igår gjorde jag en grön ärtsoppa med mozzarella - Nigella gjorde nåt liknande på teve en gång som hon kallade "slemsoppa" eftersom det blir långa trådar av ost i soppan. Den här soppan har den goda egenskapen att vara snabblagad. Och den är mycket välsmakande. Men se till att fixa ett par mackor till också för soppan är inte speciellt mättande.

Grön ärtsoppa med mandel och mozzarella, 4 port

1 liter grönsaksbuljong
600 g frysta gröna ärter
1 dl mandlar
0,5-1 tsk mynta
1 tsk oregano
lite chili av valfri sort och mängd
salt, nymald svartpeppar
(ev en pressad vitlöksklyfta)
en mozzarellaklump (125 g)

Mixa mandlarna fint. Koka upp ärterna i buljongen, tillsätt mandelmjölet och smaka av med kryddorna (kanske lite vitlök också). Kör alltsammans i mixer/matberedare. Klipp i mozzarella och låt osten smälta i soppan.

2 Comments:

Blogger Jessica said...

Slemsoppa?!
Um... tror jag avstår... Däremot gillar jag grön ärtsoppa.

2:19 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

Nigellas namn på den är avskräckande, men ditt recept och namn låter mycket lockande. Mandel i soppa blir så krämigt och lent. Mmmm..

1:58 PM  

Post a Comment

<< Home