Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Friday, May 11, 2007

Saffransdoftande blåmusslor

Jag skulle köpa äpplen i min ICA-butik. Det fanns inga ekologiska eller svenska så jag frågade efter "de mest ekologiska" äpplena bland de italienska, holländska, franska och argentinska sorterna. Den fruktansvarige rekommenderade dem från Argentina. Jag gick därifrån med en påse äpplen från Argentina och en stark känsla av att jag gjort fel. Kanske var frågan felställd. Jag kanske skulle valt en helt annan frukt - men vilken? Eller man kanske inte ska äta frukt alls när det inte är säsong i Sverige. Helt säkert är att jag måste lära mej mer om det här.

Jag lärde mej i alla fall nåt i affären den dagen. När jag var i fiskdisken och köpte musslor frågade jag om musseltips. "Öppna plastpåsen du just knöt om dem, annars dör de." (Nästan automatiskt hade jag knutit den genomskinliga påsen som musselnätet låg i.) Ett bra råd. Musslorna, som jag och två andra föräldralediga mammor sedan tillagade, blev gudomliga. Såhär gjorde vi:

Saffransdoftande blåmusslor, 2 huvudrättsportioner eller 4 mindre
ett nät färska blåmusslor
1-2 msk smör
1 finhackad schalottenlök
1 finhackad vitlöksklyfta
5 dl torrt vitt vin
0,5 pkt saffran
salt, nymalen peppar
slätbladig persilja till garnering

Skrubba musslorna. Släng dem som inte stänger sej när man knackar på.

Värm smöret i en rejäl gryta. Lägg i schalottenlök och vitlök. Fräs lökhacket mjukt men inte brunt. Häll på vin och saffran, smaka av med salt och peppar. Låt koka ihop. Tillsätt musslorna, lägg ett lock på och koka på ganska hög värme i 4 minuter eller tills alla musslorna öppnat sej.

Strö över persilja. Servera med ett vitt bröd som du kan doppa i det goda spadet. (Och vi hade en sallad med stora vita bönor till också.)

6 Comments:

Blogger Frida said...

Det där med ekologiskt frukt och grönt under vintern i Sverige har jag oxå funderat på. Långa transporter känns ju inte OK, men hur kul är det att bara äta potatis och morötter hela vintern? Tål att tänkas på.

1:07 PM  
Blogger Karin said...

Mossagården har på sin hemsida information om sina leverantörer och där finns det en liten artikel om en holländsk eko grossist som säger att det går åt mer energi att långförvara de svenska äpplena än att importera från Argentina eller något ditåt. Jag har inte tänkt i de banorna tidigare, så jag fick mig en liten tankeställare. Detta med miljömedvetenhet är komplext

7:10 AM  
Blogger Viktoria said...

Det är verkligen inte enkelt att äta miljömedvetet. Och frågan är ju också hur mycket man är beredd att offra - potatis och morötter hela vintern är över min förmåga...

Karin, nu är jag ännu mer besluten över att jag måste läsa på mer. Absolut. Och äta mer vegetariskt. Det kanske är viktigare än att äta exakt rätt frukt?

11:20 AM  
Blogger B said...

Är inte det 'Släng dem som inte *stänger* sej när man knackar på.'?

1:06 PM  
Blogger Karin said...

När de är råa skall du slänga dem som inte stänger sig när man knackar på dem, när de är kokta skall du slänga dem som inte öppnat sig

10:04 AM  
Blogger Viktoria said...

Kära B och Karin, jag tänkte bara se om ni hängde med! Nä, tack för uppmärksamt läsande! Felet är korrigerat.

3:10 AM  

Post a Comment

<< Home